نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

رفع خطوط سیاه روی مانیتور الجی

فهرست مطالب

خطوط سیاه روی مانیتور الجی به طور کلی نشان دهنده قطع ارتباط بین پنل و برد کنترل است. این می تواند به دلیل عواملی مانند رطوبت بیش از حد، استفاده زیاد از پاک کننده های شیمیایی یا آسیب فیزیکی مانند افتادن مانیتور الجی رخ دهد. علاوه بر این موارد، گاهی اوقات ممکن است به دلیل مشکلات مربوط به کارت گرافیک، خطوط سیاه روی مانیتور الجی خود مشاهده کنید. به طور کلی نمی توان بدون انجام تعمیرات سخت افزاری مشکل را حل کرد. اما برای برخی شرایط خاص، هنوز هم ممکن است بتوانید مانیتور الجی را خودتان تعمیر کنید.

خطوط سیاه روی مانیتور
خطوط سیاه روی مانیتور

کابل نمایشگر و پورت را بررسی کنید

اولین کاری که باید هنگام مشاهده خطوط سیاه روی مانیتور الجی خود انجام دهید این است که اتصال کابل را بررسی کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید. می توانید کابل را جدا کرده و دوباره وصل کنید و بررسی کنید که آیا مشکل را حل می کند یا خیر. همچنین، اگر یک کابل نمایشگر اضافی دارید، می‌توانید از آن برای اتصال مانیتور الجی استفاده کنید و ببینید آیا خطوط از بین می‌روند.

اگر مانیتور الجی، کارت گرافیک یا مادربرد دارای چندین پورت با استاندارد یکسان است، سعی کنید به پورت دیگری سوئیچ کنید و ببینید که آیا کمک می کند یا خیر.

بررسی کنید که آیا مانیتور الجی یا کارت گرافیک مسئول است یا خیر

بهتر است قبل از تلاش برای رفع مشکلات بیشتر مشخص کنید که آیا مشکل مربوط به مانیتور الجی یا کارت گرافیک است. اگر مانیتور الجی دیگری دارید، آن را به کامپیوتر خود وصل کنید و به دنبال خطوط سیاه بگردید. اگر فقط مانیتور الجی اصلی خطا را نشان دهد، نشان دهنده برخی مشکلات مانیتور الجی است. ممکن است یک پیکسل مرده یا گیر کرده باشد که به صورت خطوط نامنظم ظاهر می شود، بنابراین قبل از تعمیر مانیتور الجی سعی کنید آنها را حل کنید.

همچنین می‌توانید مانیتور الجی اصلی خود را به دستگاه دیگری مانند رایانه یا تلویزیون دیگر متصل کنید. اگر مانیتور الجی دیگر هنگام اتصال آن به رایانه خطوط را نشان می دهد یا مانیتور الجی اصلی با دستگاه دیگری به درستی کار می کند، مشکل از کارت گرافیک شما است.

درایور گرافیک و بایوس را به روز کنید

در موارد نادر، تداخل بین درایور گرافیک و سیستم عامل یا BIOS می تواند باعث خطاهای صفحه نمایش مانند خطوط سیاه شود. اینها بیشتر به صورت خطوط سوسو زن رخ می دهند. اما در برخی موارد، تنها هنگام اجرای برنامه‌های خاص، خطوط را دریافت خواهید کرد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید درایور و همچنین بایوس را به آخرین نسخه به روز کنید.

برای به روز رسانی بایوس، باید آخرین آپدیت بایوس را از وب سایت مادربرد دانلود کرده و سپس آن را نصب کنید. برای این منظور می توانید از اپلیکیشن های پشتیبانی اختصاصی مادربرد یا لپ تاپ خود نیز استفاده کنید.

برای به روز رسانی درایور کارت گرافیک، مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. به صفحات رسمی دانلود درایور پردازنده گرافیکی خود – AMD، NVIDIA یا Intel بروید.
  2. مدل گرافیکی گرافیکی خود (در مورد من NVIDIA) را در صفحه جستجو کنید.
  3. فایل درایور را دانلود کنید.
  4. نصب کننده را اجرا کنید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.
  5. در صورت وجود، درایور را برای گرافیک یکپارچه و اختصاصی خود به روز کنید.

از برنامه های Dead Pixel Fixing استفاده کنید

اگر خطوطی با شکل نامنظم دارید، به احتمال زیاد پیکسل‌های مرده را نشان می‌دهند. با استفاده از برنامه‌هایی که پیکسل‌ها را با فرکانس بالا روی صفحه می‌چرخانند، می‌توان برخی از پیکسل‌های مرده را برای مانیتور الجیهای خاص برطرف کرد. فراموش نکنید که قبل از استفاده از چنین برنامه هایی، نظرات کاربران را در اینترنت بخوانید.

برای همه انواع مانیتور الجیها کار نمی کند اما همچنان می توانید آن را امتحان کنید زیرا خطری ندارد. ممکن است لازم باشد آن را برای چند ساعت نگه دارید. با این حال، اگر یک مانیتور الجی OLED دارید، آن را برای مدت طولانی رها نکنید زیرا ممکن است باعث ایجاد برخی اثرات شبح‌سازی شود.

تغییر وضوح و نرخ تجدید

اگر خطوط سیاه فقط گاهی ظاهر شوند، ممکن است به دلیل ناسازگاری مانیتور الجی با وضوح فعلی و/یا نرخ تازه سازی نیز رخ دهد.

بنابراین می‌توانید هم نرخ تازه‌سازی و هم رزولوشن را تغییر دهید و ببینید کمک می‌کند یا خیر. شما باید تأثیر مقادیر و ترکیبات مختلف را بررسی کنید و بالاترین نرخ تازه سازی و وضوح را در جایی که خطوط رخ نمی دهند انتخاب کنید.

برای تغییر نرخ رفرش،

  1. تنظیمات ویندوز را با فشردن کلید Windows + I باز کنید.
  2. به System > Display > Advanced Display بروید.
  3. برای تغییر این تنظیم از کادر کشویی کنار Choose a refresh rate استفاده کنید.
  4. به صفحه نمایش برگردید.
  5. وضوح نمایشگر را در زیر مقیاس و طرح‌بندی به مقدار دلخواه خود تنظیم کنید.

کارت گرافیک را چک کنید

اگر خطوط سیاه زیادی دارید به طوری که صفحه نمایش اصلا قابل مشاهده نیست، معمولاً به آسیب سخت افزار کارت گرافیک اشاره می کند. در چنین مواردی، اگر مانیتور الجیهای دیگری را به رایانه شخصی خود متصل کنید، آنها نیز همان خطوط سیاه را نشان می دهند. در چنین مواردی، ابتدا سعی کنید بررسی کنید که آیا کارت گرافیک به درستی روی مادربرد قرار گرفته است یا خیر.

  1. منبع تغذیه و همچنین تمام لوازم جانبی را از کامپیوتر جدا کنید.
  2. پانل کناری کیس کامپیوتر را باز کنید. معمولاً باید پیچ ​​های روی پنل را باز کنید و آن را بیرون بکشید. اما برخی از موارد ممکن است به روش‌های اضافی نیز نیاز داشته باشند، بنابراین توصیه می‌کنم در صورت مواجهه با مشکلات، منابع رسمی را بررسی کنید.
  3. مطمئن شوید که بدون اتصال به زمین به مادربرد یا هیچ بخش مدار دست نزنید. انجام این کار می تواند باعث آسیب به قطعات الکترونیکی رایانه شخصی به دلیل تخلیه الکترواستاتیک شود.
  4. کابل برق کارت گرافیک را بردارید.
  5. پیچ کارت را از کیس باز کنید.
  6. قفل شکاف PCIe را باز کنید و کارت را بیرون بکشید و در عین حال مطمئن شوید که با دست خالی به هیچ عنصر مداری دست نمی‌زنید.
  7. دوباره آن را به طور ایمن قرار دهید (در صورت وجود از اسلات PCIe دیگری استفاده کنید) و سپس آن را به محفظه رایانه شخصی پیچ کنید.
  8. کابل برق را دوباره وصل کنید و سپس کامپیوتر را مونتاژ کنید.

اگر مانیتور الجی همچنان خطوط سیاه را نشان می دهد، کارت گرافیک احتمالا آسیب دیده است. اگر همچنان گارانتی دارید، با مرکز پشتیبانی رسمی تماس بگیرید. در غیر این صورت، ممکن است نیاز به خرید یک کارت گرافیک جدید داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه بررسی برد اینورتر تلویزیون LCD

امتیاز بده، تخفیف بگیر!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 5 =