نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

علائم خرابی لپتاپ

فهرست مطالب

لپتاپ ها نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ در معرض آسیب پذیری بیشتری هستند. چرا که همواره در حال جا به جا شدن بوده و نسبت به عوامل محیطی حساسیت بیشتری دارند.

علائم خرابی لپتاپ ها معمولا خیلی سریع بروز کرده و هزینه هایی را بر روی دوش شما خواهند گذاشت. طبق بررسی هایی که بر روی لپتاپ های برند دل، توشیبا، لنوو و سایر برندها صورت گرفته، 11 نشانه رایج خرابی را برای شما گراوری کرده ایم. با ما همراه باشید.

1. گرمای بیش از حد

علائم: خرابی و متوقف شدن کامپیوتر

راه حل: تمیز کردن دریچه های هوا، گذاشتن مواد تمیز در دریچه، یا ارتقای BIOS

گرمای بیش از حد می تواند عملکرد لپ تاپ را مختل کرده و باعث اختلالاتی مانند خراب شدن و متوقف شدن سیستم شود. هر کامپیوتر گرمای زیادی را ایجاد می کند، اما لپ تاپها به موجب اندازه کوچک و عدم تهویه هوا، بسیار مستعد گرمای بیش از حد می باشند. گرد و غبار زیاد می تواند درچیه های هوا را مسدود کرده و از ورود هوای خنک به داخل CPU جلوگیری کند. مسائل مربوط به گرمای بیش از حد را می توان به سادگی با تمیز کردن دریچه های هوا با یک پارچه یا پا کننده کیبورد رفع نمود.

برای جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، یک قطعه پارچه تمیز روی دریچه قرار دهید. آن را روی دریچه خروجی قرار ندهید. اگر این روش جواب نداد، می توانید BIOS سیستم را که مسئول کنترل سخت افزار لپتاپ است را ارتقا دهید. اکثر سازندگان یک فایل نصب را پیشنهاد می دهند که فایلهای BIOS را بطور خودکار ارتقا می دهند و اغلب مدیریت گرما را شناسایی می کند. به هنگام ارتقای BIOS مطمئن شوید که به منبع برق وصل باشد.

2. هارد درایو کند

علائم: زمان بارگذاری طولانی برنامه ها، انتقال آهسته فایل ها

راه حل: دیفرگ کردن دیسک

اطلاعات سازمان نیافته در روی هارد دیسک می توانند عملکرد را متوقف کند، زیرا کامپیتور به زمان زیادی برای بررسی از طریق سازماندهی داده ها و بخش های بد روی درایو، نیاز دارد. این مشکل می تواند به آسانی با استفاده از ابزار ویندوز با نام سازمان دهنده دیسک رفع شود. از منوی برنامه ها در اکسسوری یا فولدر ابزارهای سیستم می توان به این برنامه دسترسی داشت. بر روی دکمه Analyze کلیک کرده تا مشاهده کنید که هارد دیسک به سازماندهی نیاز دارد و سپس بر روی سازماندهی کلیک نمایید.

سایر گزینه ها شامل نرم افزارهای Power Defragmenter و Diskeeper 2007 هستند که ویژگیهای زیادی مانند اتوماسیون کامل، سازماندهی واقعی و فناوری InvisiTasking را ارائه می کنند. جال است که بدانید نرم افزار Diskeeper در بک گراند بدون استفاده زیاد از منابع سیستم کار می کند.

3. باتری شارژ نگه نمی دارد

علائم: نوت بوک فقط چند دقیقه بدون اتصال به شارژ کار می کند

راه حل: تعویض باتری

باتری های لیتیومی نمی توانند شارژ نگه دارند. پس از چند روز، بعضی از باتریها خراب می شوند. تعویض باتری نسبتا ساده است و از پایین یا پشت لپ تاپ صورت می گیرد.

راهکار لازم برای حل این مشل تعویض باتری لپتاپ است. باتری های لپتاپ را می توانید از فروشگاه های آنلاین سفارش دهید. همچنین می توانید قبل از تهیه آن با مشاورین سایت ایران سرویس صحبت کنید تا کالای اصلی خریداری کنید.

4. کم بودن حافظه موقت (RAM)

علائم: عملکرد آهسته به هنگام استفاده از چندین برنامه مختلف، زمان راه اندازی طولانی

راه حل: ارتقای RAM، راه اندازی درایو USB

اگر راه اندازی لپ تاپ زمان زیادی طول می کشد، ممکن است برنامه های راه اندازی را چک کنید. برای اینکار، کرسور را روی آیکونها در تولبار در پایین سمت راست نمایشگر قرار دهید. اگر از هر یک از این برنامه ها به ندرت استفاده می کنید، روی آنها راست کلیک و آنها را غیرفعال کنید. برای کنترل بیشتر بر روی برنامه هایی که به هنگام راه اندازی بارگذاری می شوند، system suite 7 professional را دانلود کنید. این برنامه شامل 60 ابزار قدرتمند، مدیریت راه اندازی و بهینه ساز می باشد.

کاربران ویندوز ویستا می توانند از ابزار تشخیص مموری در ویندوز ویستا استفاده کنند. کلمه memory را در نوار جستجو تایپ نموده ,و سیستم عامل می تواند مموری فیزیکی را برای مشکلات و راهنمای تعویض در صورت نیاز اسکن کند.

کاربران ویستا ممکن است درایو USB را از sandisk، Lexar، kingstin و corsair دانلود کنند. این دستگاه ها می توانند زمان راه اندازی برخی برنامه ها را با استفاده از فضای آزاد روی درایو USB بعنوان مموری موقت بهبود دهند.

5. خرابی هارد دیسک

علائم: ایجاد صدای بلند در هنگام فعالیت هارد دیسک

راه حل: سایتهای بک آپ آنلاین، تعویض هارد دیسک

بهترین دفاع در برابر خرابی هارد دیسک، بک آپ خوب است. اگر بخواهید از داده ها بک آپ بگیرید می توانید به سایت Mozy.com رفته تا سیستم بطور خودکار از داده ها بک آپ بگیرد. خوشبختانه، برخی از ابزارها می توانند مشکلات درایو را حل کنند. هیتاچی در بخش پشتیبان سایت خود برخی از آنها را مطرح می کند. اگر به تعویض هارد دیسک نیاز بوده، مطمئن شده که از داده ها درحد ممکن بک آپ گرفته شده سپس هارد دیسک را خارج کنید. راهنمای تعویض را در اکثر سایتهای پشتیبان سازندگان می توان مشاهده کرد. برای مثال، لنوو ویدئوهایی زیادی را برای فرایند تعویض ارائه می دهد که در سایت آن می توان عبارت “فیلم تعویض” را تایپ کرد تا جستجو کند.

اگر بخواهید داده ها را در درایو قدیمی بریزید، پیشنهاد می شود هارد دیسک را ارتقا دهید. ظرفیتهای مختلف با قیمت های مختلف در دسترس هستند. در سه مرحله هارد دیسک ارتقا داده می شود. این بسته شامل نرم افزار بک آپ است که از هارد دیسک قدیمی می تواند برای اهداف بک آپ استفاده نمود.

6. خرابی کیبورد

علائم: از بین رفتن یا شل شدن کلیدها

راه حل: تعویض کیبورد

کیبوردها در هر لپ تاپی بدلیل تایپ کردن یا ریختن مایع خراب می شوند. در نتیجه، کلیدها اغلب می توانند از جای خود بیرون آمده و یا کهنه شوند. سازندگان لپ تاپ راهنمای آنلاین را برای تعویض کیبوردها در صفحات پشتیبان خود ارائه می  دهند. در نوار جستجو می توان کلمه “تعویض کیبورد” را تایپ و مبنای دانش سازنده را چک نمود.

برای مثال، پایگاه داده اسناد توشیبا به راهنمای تعویض سخت افزار اشاره می کند. برای برداشتن کیبورد قدیمی، باید پیچ ها را از پایین لپ تاپ باز و کیبورد را با دکمه ای باز نمود که به قاب محکم شده است. کیبوردهای جایگزین معمولا تحت گارانتی بوده و یا می توانند نسبتا ارزان باشند.

7. عدم اتصال به شبکه وایرلس

علائم: عدم اتصال اینترنت، وجود وقفه به هنگام مرور وب

راه حل: مطمئن شوید که کارت شبکه وایرلس روشن است، با استفاده از ابزارهای هوشمندتر، مطمئن شوید که روتر، نام شبکه (SSID) را منتشر می کند .

لپ تاپ می تواند به شبکه وایرلس فرودگاه، کافی شاپ یا هتل وصل شود. اما شبکه های وایرلس، بدلیل ماهیت خود، پایداری زیادی ندارند. برخی لپ تاپها یک دکمه خارجی دارند که از تنظیمات نرم افزاری جدا بوده، تا اتصال وایرلس را انجام دهد. همیشه مطمئن شوید که این ضامن وایرلس روشن باشد.

اگر مشکلی در این رابطه بوجود آمد، برنامه ای مانند network magic را دانلود کرده که در راه اندازی و تنظیم شبکه کمک کرده  و همچنین اتصالات اینترنت وایرلس معیوب را نیز رفع می کند.

8. پیکسل های معیوب

علائم: نقاط سبز یا قرمز روی نمایشگر نوت بوک

راه حل: رفع پیکسل های خراب

پیکسل های معیوب می توانند به عملکرد LCD لپ تاپ آسیب رسانند. معمولا پیکسل ها سبز یا قرمز بوده و روی نمایشگر ظاهر می شوند. متاسفانه، سازندگان LCD را بخاطر یک یا دو پیکسل معیوب تعویض نمی کنند، در واقع برخی از آنها باید 10 تا 18 پیکسل معیوب داشته باشند.

یک ماده نرم مانند پارچه برداشته و به آرامی به حالت دورانی اطراف پیکسل معیوب مالش دهید. اینکار معمولا پیکسل را روشن می کند. زمانی که موقعیت درست پیدا شد و به روشنایی پیکسل فشار وارد شد، انگشت خود را دو دقیقه روی آن نگه دارید، دیگر پیسکل معیوب نیست.

9. کرش کردن سیستم

علائم: نوت بوک روشن نمی شود

راه حل: هارد دیسک را برداشته و به دستگاه خارجی وصل کنید. سپس چک دیسک را اجرا نمایید.

این مشکل همانند از بین رفتن فایل سیستم یا بخش خرابی در هارد دیسک آسان می باشد. برای تشخیص این مورد می توان هارد دیسک را با استفاده از راهنمایی سازنده برداشت و درایو را در USB قرار داد. این محفظه های خارجی برای سخت افزار داخلی هستند.

سپس، کابل USB را به پورت آزاد USB روی PC وصل کنید. اگر فایل های سیستمی درست باشد، هارد دیسک باید بصورت درایو خارجی دیده شود و انتقال داده ها از درایو صورت بگیرد. سپس، چک دیسک روی درایو را با باز کردن DOS اجرا کرده (Start/Programs/Accessories/Command Prompt) و X را تایپ کرده: X علامت درایو خارجی است. سپس اینتر زده. اکنون “chkdsk /f.” را تایپ کرده. سیستم ممکن است بخواهد تا درایو را پیاده کرده؛ سپس Y و اینتر را بزنید.

اکنون نوت بوک اطلاعاتی در مورد درایو (نوع فایل سیستم و شماره سریال) ارائه می دهد. سپس درایو را اسکن کرده و هر گونه خطایی را رفع کنید. گزارش خطا نشان می دهد که شما باید تغییراتی در درایو ایجاد کنید. در نهایت، پشت هارد دیسک را به برق وصل کرده و روشن نمایید.

10. آلوده شدن به ویروس و بدافزار

علائم: پنجره های پاپ آپ بسیار، سرعت  انلود پایین

راه حل: نصب برنامه های ضد بد افزار، استفاده از برنامه های اسکن ویروس

هیچ چیزی مانند بدافزار نمی تواند سیستم را خراب کند. بهترین دفاع همیشه جلوگیری از حمله است. بهترین راه استفاده از سرویس هایی مانند نورتون 360 است. نورتون موقعیت امنی را ایجاد کرده که فایل بک آپ، حفاظت در برابر ویروس و بدافزار، و عملکرد را بدون پیچیگی ارائه می دهد. نورتون همچنین گزینه فایروال را فعال می کند که اکثر تهدیدها را مسدود می کند، حتی هنگامی که کاربر در برابر برنامه های دسترسی به وب هشدار می گیرد.

اگر نمی خواهید هیچ پولی خرج کنید، ابزارهایی مانند Ad-Awareand Spybot کارایی خوبی دارند. در حالیکه این دو ابزار عالی هستند، هر یک نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. Spybot برای مسیریابی خوب است اما Ad-Aware برای برداشتن کوکی ها بهتر عمل می کند. اسکن های دوره ای با این دو ابزار پیشنهاد می شود.

11. قدیمی بودن درایورهای کارت گرافیک

علائم: تصویر خراب و آشفته

راه حل: دانلود درایورهای جدید

مشکلات مرتبط با تصویر در بین کاربران نوت بوک بسیار رایج است. این مشکل اغلب ریشه از بازیهای جدید و نرم افزار دارد که باید جدیدترین درایو کارت تصویری دانلود شود. حتی اگر اکثر لپ تاپها دارای جدیدترین فایلهای درایور باشند، سیستمها در طول زمان قدیمی خواهند شد. گاهی اوقات درایوهای صوتی و شبکه نیز باید ارتقا یابند.

بسیاری از سازندگان لپ تاپ بسته های نصبی را مطرح می کنند که جدیدترین درایوها را نشان داده و ابزارهای خودکار را برای ارتقای مابقی نوت بوک مشخص می کنند. برای مثال، لنوو دارای فایلهای درایور در وب سایت خود است. Alienware نیز درایوهای جدید را برای دستگاههای خود تست کرده و آنها را در پشتیبان سایت خود قرار می دهد. با اینحال، اگر درایو سایت سازنده نوت بوک خود را پیدا نکردید، باید سازنده کارت تصویر که معمولا ATI یا Nvidia است را پیدا کنید.

در صورتی که لپتاپ شما دچار چنین مشکلی شده و نیاز به تعمیر لپتاپ خود دارید، می توانید با بخش پشتیانی ایران سرویس تماس حاصل کنید.

امتیاز بده، تخفیف بگیر!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =