نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نحوه تنظیم صدای فراگیر سینما خانگی الجی

فهرست مطالب

تنظیم صدای فراگیر سینما خانگی. غوطه وری کامل را با سیستم صدای فراگیر سینما خانگی الجی که به بهترین شکل تنظیم شده است، تجربه کنید. این راهنمای گام به گام کار را آسان می کند و شما را از طریق قرار دادن بلندگو، اتصالات، تعادل صدا و عیب یابی مشکلات رایج راهنمایی می کند. با نکاتی مناسب برای مبتدیان، دانش ایجاد یک محیط صوتی هیجان انگیز و سینمایی را درست در اتاق نشیمن خود خواهید داشت. بیایید در خانه غوطه ور شویم و صدای خانه شما را به سطح بعدی ببریم.

تنظیم صدای فراگیر سینما خانگی
تنظیم صدای فراگیر سینما خانگی

قبل از شروع به چه تجهیزاتی نیاز دارید

قبل از شروع سفر راه اندازی صدای فراگیر سینما خانگی الجی، باید تمام تجهیزات لازم را داشته باشید. در اینجا یک لیست اساسی وجود دارد:

  1. بلندگوها: یک سیستم صدای فراگیر سینما خانگی الجی معمولی دارای پنج بلندگو (چپ جلو، جلو راست، مرکز، عقب چپ، عقب راست) و یک ساب ووفر است که به سیستم 5.1 نیز معروف است. با این حال، سیستم شما ممکن است بلندگوهای بیشتری داشته باشد، مانند طرح‌بندی 7.1 یا 9.1 یا طرح‌بندی Dolby Atmos مانند سیستم 5.1.2 یا 7.1.6.
  2. گیرنده AV: این قلب سیستم شما است. گیرنده وظیفه دریافت و پردازش سیگنال صوتی از منبع شما (تلویزیون، پخش کننده DVD و غیره) و ارسال آن به بلندگوهای شما را بر عهده دارد.
  3. کابل/سیم های بلندگو: برای اتصال هر بلندگو به گیرنده به کابل کافی نیاز دارید. طول دقیق به چیدمان اتاق و محل قرارگیری بلندگو بستگی دارد. برخی از تنظیمات ممکن است گزینه استفاده از بلندگوهای بی سیم را نیز داشته باشند، به این معنی که برای برخی (یا همه) بلندگوها نیازی به سیم ندارید.
  4. منبع(های) صوتی: این می تواند یک پخش کننده DVD، پخش کننده بلوری، کنسول بازی، دستگاه پخش جریانی یا حتی تلویزیون شما باشد. جایی که سیگنال صوتی از آنجا می آید.

در این راهنما، من درباره نصب یک سیستم صدای فراگیر سینما خانگی الجی با استفاده از گیرنده AV – روش ترجیحی من، که انعطاف پذیرترین راه اندازی را به شما ارائه می دهد، بحث خواهم کرد. با این حال، راه های دیگری برای دریافت صدای فراگیر سینما خانگی الجی بدون استفاده از گیرنده وجود دارد.

انواع سیستم های صدای فراگیر سینما خانگی الجی

پنج نوع اصلی از سیستم های صدای فراگیر سینما خانگی الجی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

  1. Preampو Power Amplifierجداگانه: این گزینه برای علاقه مندانی است که برای بهترین کیفیت صدا تلاش می کنند. این مانند یک گیرنده AVاست اما به دو بخش جداگانه تقسیم می شود.
  2. گیرنده AV: منعطف ترین گزینه و گزینه ای که من توصیه می کنم. با این حال، این ساده‌ترین روش برای راه‌اندازی نیست، بنابراین اگر دوست ندارید با فن‌آوری دستکاری کنید، از این کار اجتناب کنید. شما باید یک گیرنده AV و یک بسته بلندگو جداگانه بخرید.
  3. سیستم سینمای خانگی همه کاره: بهترین گزینه اگر می خواهید یک سیستم کامل با هر آنچه برای صدای فراگیر سینما خانگی الجی نیاز دارید بخرید.
  4. سیستم نوار صدا: شبیه به یک سیستم همه کاره است، اما جزء اصلی یک بلندگوی نوار صوتی محتاطانه است که زیر یا روی تلویزیون شما قرار می گیرد.
  5. سیستم مبتنی بر کامپیوتر: اگر از قبل یک کامپیوتر خوب دارید یا به بازی علاقه دارید از این استفاده کنید.

مرحله 1: قرار دادن بلندگو

همه بلندگوها را با دقت از بسته بندی خارج کنید و به این فکر کنید که آنها را کجا قرار دهید. قرار گرفتن بلندگوهای شما برای به دست آوردن بهترین تجربه صدای فراگیر سینما خانگی الجی بسیار مهم است.

در اینجا یک راهنمای کلی در مورد مکان قرار دادن هر بلندگو در یک سیستم 5.1 آورده شده است:

  1. بلندگوهای جلو چپ و راست جلو: این بلندگوها باید در فاصله یکسانی از نقطه گوش مرکزی (معمولاً جایی که برای تماشای تلویزیون یا موسیقی گوش می‌دهید) قرار گیرند و تقریباً زاویه 30 درجه به سمت چپ و راست تشکیل دهند. از این نقطه
  2. بلندگوی مرکزی: بلندگوی مرکزی را در مقابل نقطه گوش دادن مرکزی قرار دهید. اگر از تلویزیون استفاده می کنید، بلندگوی مرکزی را در بالا یا پایین، وسط صفحه نمایش قرار می دهید.
  3. بلندگوهای چپ و راست فراگیر سینما خانگی الجی: بلندگوهای فراگیر سینما خانگی الجی را در پشت موقعیت گوش دادن مرکزی، به طور ایده آل در فاصله مساوی از آن و با زاویه تقریباً 110-120 درجه به سمت چپ و راست این نقطه قرار دهید.
  4. ساب ووفر: ساب ووفر می تواند در محل خود انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد زیرا صدای فرکانس پایین جهت کمتری دارد، اما یک نقطه مشترک در جلوی اتاق و در کنار تلویزیون است. من دوست دارم آن را جایی بین بلندگوهای چپ و راست جلویی قرار دهم، اما اگر فضای کافی ندارید، آن را عرق نکنید.

برای عملکرد مطلوب از پایه های بلندگو یا پایه های دیواری استفاده کنید. بلندگوها زمانی که ایمن هستند و روی سطحی که با ارتعاشات صدا طنین انداز نمی شوند بهترین عملکرد را دارند.

مرحله 2: بلندگوهای خود را به گیرنده متصل کنید

پس از قرار دادن بلندگوها، باید آنها را به آمپلی فایر وصل کنید. وقت بگذارید و مطمئن شوید که آنها را به درستی با همان کابلی که ترمینال های مثبت و منفی آمپر و بلندگو را به هم وصل می کند، سیم کشی کنید. در غیر این صورت، صدا خارج از فاز خواهد بود و صدای خوبی نخواهد داشت. البته، اگر بلندگوهای بی سیم دارید، نیازی به استفاده از سیم نخواهید داشت. در اینجا نحوه انجام هر دو آمده است:

برای بلندگوهای سیمی:

  1. ترمینال ها را شناسایی کنید: در پشت گیرنده، پایانه ها یا پورت های رنگی برای هر بلندگو را خواهید دید. برچسب‌های معمولی FL (چپ جلو)، FR (جلو راست)، C (مرکز)، SL (چپ فراگیر سینما خانگی الجی) و SR (راست فراگیر سینما خانگی الجی) برای مطابقت با هر بلندگو هستند. ساب ووفر معمولا یک خروجی RCA جداگانه با برچسب ساب ووفر یا LFE است.
  2. کابل بلندگو را آماده کنید: قسمت کوچکی از انتهای سیم بلندگو را جدا کنید تا هادی فلزی نمایان شود. مطمئن شوید که سیم‌های مثبت (اغلب قرمز یا علامت‌گذاری شده با علامت +) و منفی (معمولاً سیاه یا با علامت «-») را جدا نگه دارید.
  3. کابل اسپیکر را به بلندگو وصل کنید: انتهای دیگر سیم بلندگو را به پایانه های مربوطه روی گیرنده وصل کنید. باز هم سیم مثبت به ترمینال مثبت و سیم منفی به ترمینال منفی. اطمینان حاصل کنید که بلندگوهای صحیح را به پایانه های مربوطه وصل کرده اید.
  4. کابل بلندگو را به گیرنده وصل کنید: سر دیگر سیم بلندگو را به پایانه های مربوطه روی گیرنده وصل کنید. باز هم سیم مثبت به ترمینال مثبت و سیم منفی به ترمینال منفی. همیشه مطمئن شوید که بلندگوهای صحیح را به پایانه های مربوطه وصل می کنید.
  5. ساب ووفر را به گیرنده وصل کنید: ساب ووفر معمولاً به یک کابل RCA کواکسیال از خروجی RCA گیرنده به ورودی ساب نیاز دارد.
  6. کابل کشی را مرتب کنید: فقط به اندازه سیم مورد نیاز خود استفاده کنید تا به راحتی بین آمپر و بلندگو اجرا شود و تمیز نگه داشتن اتاق راحت تر باشد. سیم ها را پشت کابینت ها، فرش ها و مبلمان در جایی که می توانید پنهان کنید یا از گیره های کابل یا مجراهای رنگ شده استفاده کنید. شما همچنین می توانید کابل را از پشت دیوار عبور دهید، اما این کار به مهارت های DIY درجه یک – یا یک حرفه ای پولی نیاز دارد!

مرحله 3: اتصال منابع صوتی/تصویری

منابع صوتی و تصویری شما، مانند تلویزیون، پخش کننده دی وی دی، کنسول بازی یا دستگاه پخش، باید به گیرنده شما متصل باشد تا سیگنال های صوتی به سیستم صدای فراگیر سینما خانگی الجی شما ارسال شود. در اینجا مراحل کلی برای اتصال منابع صوتی/تصویری شما آمده است:

  • انواع اتصال خود را شناسایی کنید: به پشت گیرنده و دستگاه های منبع خود نگاه کنید تا ببینید از چه نوع اتصالاتی پشتیبانی می کنند. انواع متداول عبارتند از HDMI، اپتیکال (که Toslink نیز نامیده می شود)، کواکسیال و RCA (ورودی های RCA قرمز و سفید).
  • بهترین اتصال را انتخاب کنید: HDMI بهترین انتخاب برای اکثر دستگاه های مدرن است زیرا می تواند صدا و تصویر با کیفیت بالا را منتقل کند. اگر HDMI در دسترس نباشد، اپتیکال و کواکسیال گزینه‌های خوبی برای اتصالات صوتی هستند، در حالی که می‌توانید از RCA استریو برای دستگاه‌های آنالوگ قدیمی‌تر استفاده کنید. تجهیزات ویدیویی قدیمی‌تر ممکن است از اتصالات ویدیویی کامپوزیت یا کامپوزیت استفاده کنند که صدا را منتقل نمی‌کنند، بنابراین باید یک اتصال جداگانه برای صدا ایجاد کنید. اگر می‌دانید که باید از نوع ویدیویی قدیمی‌تری استفاده کنید، مطمئن شوید که گیرنده AV شما این ورودی‌ها را دارد. مدل های جدیدتر این موارد را حذف می کنند و بسیاری از آنها فقط HDMI دارند.
  • دستگاه های منبع خود را به گیرنده وصل کنید: یک سر کابل انتخابی خود را به درگاه خروجی دستگاه منبع و سر دیگر را به درگاه ورودی مربوطه در گیرنده وصل کنید. به عنوان مثال، اگر یک پخش کننده DVD را از طریق HDMI وصل می کنید، کابل HDMI را به درگاه خروجی HDMI در پخش کننده DVD و به یک پورت HDMI در گیرنده متصل کنید.
  • اختصاص دادن ورودی‌ها (در صورت لزوم): برخی از گیرنده‌ها از شما می‌خواهند ورودی‌هایی را که به‌تازگی متصل کرده‌اید اختصاص دهید یا برچسب بزنید. به عنوان مثال، اگر پخش کننده DVD خود را به پورت HDMI 1 گیرنده خود وصل کرده اید، ممکن است به آن پورت برچسب “DVD Player” اختصاص دهید. برچسب زدن صحیح به شما کمک می کند به راحتی منبع مناسب را هنگام استفاده از سیستم خود انتخاب کنید. اکثر گیرنده‌ها قبلاً برچسب‌های نام دستگاه را دارند، بنابراین اگر از ورودی‌های مناسب استفاده کنید، از قبل شرایط صحیحی را خواهند داشت. اگر این کار را نکنید، مهم نیست. این به سادگی استفاده از سیستم را ساده تر می کند.
  • Repeat for All Source Devices: این فرآیند را برای هر دستگاه منبعی که می خواهید به گیرنده خود متصل کنید، از جمله تلویزیون، کنسول بازی، پخش کننده DVD، پخش کننده Blu-rayیا دستگاه پخش خود، تکرار کنید.

پیشنهاد مطالعه: نحوه اتصال بلندگو سینما خانگی الجی به تلویزیون

امتیاز بده، تخفیف بگیر!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هفت =