نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

سوختن نمایشگر OLED

فهرست مطالب

شما ممکن است بشونید که نمایشگرهای OLED بسیار آسیب پذیرند. اما در اینجا حقایقی خدمت شما ارائه می شوند.

نمایشگرهای OLED در تلویزیونهای سونی و ال جی و تلفنهایی مانند گلکسی S9 و آیفون X وجود داشته که یکی از بزرگترین مشکلات آنها سوختنشان است.

سوختن زمانی اتفاق می افتد که بخشی از تصویر نمایشگر و دکمه های کنترل روی تلفن، یا لوگوی کانال، و یا تخته امتیازات در تلویزیون بصورت تاریک باشند.

سال گذشته نمایشگر تلفن گوگل Pixel 2 XL این مشکل را نشان داد و گوگل نیز گارانتی تلفن را گسترش داد. صفحه پشتیبان اپل برای تلفن آیفون X بیان کرد که اثرات سوختن OLED در این مدل کاهش یافته است.

در دنیای تلویزیون، برخی مالکان یوتیوب، محکمه ها و رسانه اجتماعی این موضوع را گزارش دادند و سایت بررسی RTINGS نیز سوختن تلویزیونهای LG OLED را در تستهای درازمدت نشان داد.

در نهایت، این مشکل وجود داشت: تمام نمایشگرهای دیود انتشار نور آلی (OLED) می توانند بسوزند و به نمایشگرهای بلوری مایع استاندارد (LCD) بسیار آسیب پذیرند. اما این نمایشگرهای OLED کیفیت تصویر بهتری نسبت به LCD دارند.

بنابراین ترس از سوختن احتمالی یک نگرانی اصلی محسوب شده اما تصمیم آن ساده است: نمایشگر LCD بخرید. هرچند بهترین کیفیت تصویر مدنظر است.

با اینحال، با درنظر گرفتن تمام چیزها، سوختن نباید در اکثر افراد یک مشکل باشد. چرا که ما تلویزیونهای OLED، تلفنها و سایر دستگاهها را توصیه می کنیم. با توجه به تمام شواهد، سوختن در اصل ناشی از حذف یک جزء تصویر مانند لوگوی کانال بر روی نمایشگر بمدت طولانی است. این موضوع درصورتی وجود دارد که شما FOX NEWS، ESPN یا MSNBC را بر روی نمایشگر بمدت چندین ساعت در هر روز نگهدارید و به اندازه کافی برنامه ریزی را تماشا نکنید.

این نسخه فشرده مشاوره ماست. اکنون وقت آن رسیده تا کمربند ایمنی خود را برای نسخه های طولانی بچرخانید.

احتباس تصویر در مقابل سوختن

احتباس تصویر و سوختن چیز مشابهی نیستند.

  1. احتباس تصویر موقتی است: در طول زمان از بین می رود.
  2. سوختن دائمی است: از بین نمی رود.

احتباس تصویر زمانی روی می دهد که بخشهایی از تصویر بصورت موقتی بر روی نمایشگر گیر کرده پس از آنکه تصویر از بین می رود. پس از یک ساعت، تصویر هنوز سفید بوده. حتی در زمان تماشای فیلم نیز تصاویر سفید دیده می شوند.

بخشی از نمایشگر تلویزیون OLED ال جی C8 سال 2018 یک الگوی تست خاسکتری را پس از 5 ساعت تماشای CNN با روشنترین حالت (Vivid) نشان می دهد. تصویر مشابه بوده اما در سمت راست مدور است. برای بهتر دیدن، باید آنرا روشن تر کرد. در اتاق تاریک بهتر دیده می شود اما حرکت تصاویر خلاف الگوی تست باعث شده تا دید آن کمتر شود. از آنجایی که پس از رفرش پیکسل ال جی ناپدید شده، احتباس تصویر بوجود می آید.

اکنون تصور کنید که چند روز یا هفته بجای چندین ساعت تلویزیون ندیده اید، که همان تصویر بوجود می آید. در احتباس تصویر، معمولا تماشای هر چیزی برای اندکی صورت می گیرد و سپس تصویر ناپدید می شود. در سوختن، برای همیشه تصویر از بین می رود.

اگر شما بازی ویدئویی را به مدت چند ساعت و چند روز انجام دهید، تابلوی امتیازات دائمی و یا نمایشگر وضعیت مسیر پیشروی ممکن است بسوزند. در اصل، هر چیزی که در روی نمایشگر بمدت طولانی باشد و تغییر نکرده می تواند موجب احتباس تصویر و شاید در نهایت سوختن شود.

در تلفن، سیستم عامل می تواند باعث این مشکل شود. گلکسی S6 سامسونگ که ما دو سال پیش خریده بودیم پس از یکسال سوخت. نوار اطلاعات بالا جایی که اعلانات ظاهر شده، و پایین صفحه که کیبورد است در ناحیه وسط قرار نمی گرفتند. هرچند روشن بودند، اما منطقه وسط سریع از بین رفت و احتمالا سوخته. من متوجه شدم که اگر فیلم را بصورت صفحه کامل می دیدیم، رنگ تصویر ثابتی ندارد.

اپل ازجمله کاربران آیفون X نیز احتمالا با سوختن دستگاه مواجه می شوند. صفحه پشتیبان محصول اطلاعات به روزی را در خصوص نمایشگر OLED ارائه می دهد:

استفاده طولانی از نمایشگرهای OLED می تواند تغییرات بصری اندکی را نشان داده. همچنین می تواند پایداری تصویر یا سوختن را نیز شامل شود که نمایشگر تصویر ضعیفی را نشان داده پس از آنکه تصویر جدید بر روی نمایشگر ظاهر شود.

در واقع OLED می سوزد. پیکسهای OLED دارای قطر بسیار کمی هستند. در اکثر موارد، مشکل بوجود نمی آید هرچند محتوای متفاوتی را در زمان تماشا نشان داده و تمام پیکسلها با همان میزان استفاده می شود. اما اگر فقط یک چیز را تماشا می کنید، می تواند منجر به فرسایش ناهمواری شود. ازنظر بصری، این فرسایش همان سوختن است. فرسایش ناهموار بسیار دقیق است.

سوختن معمولا تحت پوشش گارانتی نیست

ال جی و سونی در گارانتی خود صراحتا بیان می کنند که احتباس تصویر و سوختن در تلویزیونهای OLED آنها گارانتی نمی شوند.

تیم آلسی، مدیر محصولات جدید ال جی می گوید: هیچ گارانتی برای احتباس تصویر توسط شرکتهای تلویزیون و سازندگان نمایشگر وجود ندارد. احتباس تصویر ممکن است زمانی روی دهد که مصرف کنندگان بیرون از شرایط تماشای عادی باشند و اکثر سازندگان از گارانتی علیرغم  نوع نمایشگر پشتیبانی نمی کند.

پاسخ سونی نیز مشابه است: گارانتی ما تمام عیوب ساخت و محصول را پوشش می دهد. سوختن تحت گارانتی نیست همچنان که ناشی از کاربرد مصرفی است و عیب محصول به حساب نمی آید.

گارانتی آیفون X و AppleCare، نیز برای “فرسودگی عادی” بکار نمی آید و صغحه پشتیبان اپل نشان می دهد که سوختن شامل گارانتی نبوده. حتی گارانتی تلفن XL 2 پیکسل که اکنون گسترش یافته، ممکن است سوختن را گارانتی نکند. در گزارش CNET، گوگل اعلام کرد که مسائل گارانتی بر اساس موردی ارزیابی خواهند شد.

شایان ذکر است که اکثر گارانتی های تلویزیون LCD سوختن را پوشش نمی دهند. گارانتی سامسونگ در تلویزیونهای LCD استاندارد نیز هرگونه روشنایی مربوط به فرسودگی عادی یا تصاویر سوخته را مستنثی کرده است. تمام تلویزیونهای SUHD 2016 و همچنین تلویزیونهای QLED 2017 و 2018 سامسونگ شامل گارانتی سوختن هستند. ورژن 2018 بیان می کند:

در بروز سوختن ناشی از مصرف عادی، خدمات مشتری سامسونگ می توان آنرا تعمیر یا با مدل مشابهی مانند تلویزیون QLED 2018 تعویض کند.

زمانی که CNET به جزئیات سامسونگ دست یافت، نماینده “مصرف عادی” را با عنوان “استفاده محصول توسط مصرف کنندگان در خانه” تعریف کرد که کاربرد تجاری را پوشش نمی دهد. بعبارت دیگر، لوگوی ESPN که در نمایشگر به حالت سوخته دیده می شود نمی تواند تحت پوشش قرار گیرد.

سوختن زمانی است که لوگو، یا سایر تصاویر بر روی نمایشگر به تاخیر بیافتند. اما در تلویزیونهای QLED  سامسونگ، نگران نباشید زیرا تمام این تلویزیونهای QLED 100 درصد تحت گارانتی سوختن هستند.

جلوگیری یا خلاص شدن از آن

اگر نمایشگر OLED شما سوخته، شما درگیر این مشکل شده اید. بنابراین بهترین راه اینست که از آن مانع نشوید. اما چگونه؟

سونی و ال جی به CNET گفتند که بهترین روش برای جلوگیری از سوختن یا احتباس تصویر در تلویزیونهای آن اجتناب از تصاویر ثابت است.

سخنگوی سونی می گوید: برای اجتناب از احتمال سوختن، مصرف کننگان باید از حذف تصاویر ثابت بر روی نمایشگر OLED بمدت طولانی جلوگیری نمایند. برای مثال، حذف یک بازی ویدئویی باعث شده تا نمایشگر برای چند ساعت یا چند روز متوقف شود.

اگر با احتباس تصویر مواجه شده، نترسید. زیرا پس از مدتی ممکن است همه چیز عادی شود. اگر احتباس تصویر بصورت مکرر ایجاد شد، سپس می تواند نگران کننده باشد.

روشن کردن تصویر (با چراغ OLED بر روی دستگاههای ال جی، و روشنایی در تلویزیونهای سونی کنترل شده) می تواند کمک کند بویژه هنگام تماشای یک فیلم که با احتباس تصویر روبرو می شوید. انتخاب قطر تصویر مانند سینما به جای Vivid نیز اثر مشابهی دارد. شما فقط می توانید این کار را در هنگام تماشای چیزی که موجب احتباس تصویر می شود، مانند یک بازی ویدئویی به مدت 6 ساعت در هر شب، و یا اخبار 24 ساعته به طور مستقیم انجام دهید.

تلویزیونهای OLED، مانند ال جی 2018 در اینجا نشان داده شده است، که روشهای متفاوتی را برای اجتناب و تلاش برای تثبیت احتباس تصویر ارائه می دهند.

تمام تلویزیونهای OLED نیز دارای تنظیمات کاربر بوده تا شانس فرسودگی ناهموار یا سوختن را به حداقل رساند. “تغییر اسکرین” (بر روی ال جی) یا “تغییر پیکسل” (بر روی سونی) یکی از آنهاست که تصویر اطراف اسکرین حرکت داده می شود. آنها دارای اسکرین سیور هستند که پس از زمان تلف شده ای طولانی متورم می شوند. شما باید بتوانید اسکرین سیورها را به دستگاههایی ماند کنسولهای بازی و استریمرها وصل کنید.

برای حذف احتباس تصویر، تلویزیونها می توانند رفرش را بصورت روزانه یا در درازمدت انجام دهند. در تلویزیونهای سونی، این ویژگی “رفرش پنل” نامیده شده و ال جی آنرا “رفرش پیکسل” می نامد. بصورت دستی می تواند انجام شد اگر که احتباس تصویر را اعلام کرده و در مورد ال جی، پس از 2000 ساعت اجرا می شود.

همچنین ال جی دارای رفرش پیسکل روزانه است که بصورت خودکار عمل می کند و زمانی که کاربران تلویزیون را پس از تماشای آن بیش از 4 ساعت خاموش می کنند فعال می شود. برای مثال، اگر کاربر بمدت 2 ساعت دیروز و 3 ساعت امروز (کلا بیش از 4 ساعت) تلویزیون تماشا کند، زمانی که تلویزیون خاموش است، رفرش پیکسل روزانه بصورت خودکار کار می کند، و با احتباس تصویر مواجه شده و زمان عملیات مجددا راه اندازی می شود. این فرایند زمانی روی داده که تلویزیون پس از هر 4 ساعت استفاده خاموش شود.

در تمام موارد، رفرش پیکسل مشابه به خط افقی است که پایین اسکرین بمدت یک ساعت یا بیشتر اجرا می شود. حتی برای تغییر پیکسها نیز مطرح می شود.

در اینجا، نمایشگر رفرش پنل در تلویزیون OLED A1E سونی نمایش داده شده است. همانند OLED های ال جی، برای حذف احتباس تصویر با ثبت نوار افقی در پایین نمایشگر بمدت یک ساعت مطرح می شود.

تلویزیونهای جدید ال جی 2018 یک ویژگی برای جلوگیری از سوختن با نام “تنظیم روشنایی لوگو” دارند. که برای تشخیص خودکار لوگوی ثابت نمایشگر مطرح شده و پس از دو دقیقه، روشنایی آن بمدت دو و نیم دقیقه کم شده و سپس لوگو باید 20 درصد تیره شود. تستهای اولیه CNET به کاهش اندک روشنایی لوگو اشاره کرده، اما انتظار نداریم که این کاهش، درصد نسبتا متوسطی را نشان دهد.

این مورد در تلفنها نگران کننده نیستند زیرا شما احتمالا تلفن را عوض کرده هرچند احتباس تصویر / سوختن آزار دهنده هستند. شاید سوختن S6 بدلیل تماشای فیلم نبوده، اما پس از 2 سال همچنان وضعیدت بدتر شد.

در تلویزیونها، در کنار روشهای فوق، شما می توانید سوختن را برگردانید. شما می توانید تصویر معکوس را با استفاده از فتوشاپ برگردانده و نمایشگر خود را به مدتی فعال کنید در اینصورت مابقی پنل باید با منطقه سوختن هماهنگ باشد.

تستهای سوختن چگونه است؟

وب سایت CNET تستهای واقعی سوختن OLED را انجام نداده. در تجربه بررسی تلویزیونها، ما احتباس تصویر را در OLED هایی دیده که سریعا و پس از اجرای یک سری الگوهای تست ثابت ناپدید شده اند اما هیچ چیزی دائمی نیست.

جامع ترین تستهای مستقل در خصوص سوختن تلویزیونها با سایت RTings انجام می شود. در آگوست 2017، تست سوختن با دو تلویزیون LCD و یک OLED شروع شد. قبل از چک کردن آنها، باید بدانید که آنها استفاده عادی نداشته اند. شما باید تلویزیون را چک کرده تا بدانید کجا ایراد دارد. OLED در واقع نسبت به LCD به سوختن بسیار آسیب پذیر هستند.

همچنین آنها اخیرا تست واقعی را با استفاده از 6 تلویزیون OLED و برنامه های مختلف مانند CNN و بازیهای ویدئویی انجام داده اند.

روکش

شما باید متوجه تصویر ضعیف در نمایشگر تلفن یا تلویزیون شوید. اگر پس از چند دقیقه تماشای هرچیزی، احتباس تصویر بوجود آمد، شاید نگران کننده نباشد. اگر بیشتر طول کشید و تکرار شد می تواند نشانه سوختن باشد. در تلفنها، شما می توانید آنرا تعویض کنید.

در تلویزیونهای OLED، احتباس تصویر می تواند فقط به هنگام بازی ویدئویی روی دهد. اگر متوقف نشد، احتمالا باید رفرش پیکسل را برای چند بار انجام دهید و اگر چندین ساعت تصویر ثابت در روز پدید آمد، در اینصورت احتمالا باید تلویزیون LCD بگیرید.

در صورتی که تلویزیون OLED شما سوخته یا خراب شده است، می توانید با بخش تعمیرات تلویزیون ایران سرویس تماس حاصل کنید.

همکاران ما : تعمیر تلویزیون سامسونگ

امتیاز بده، تخفیف بگیر!

2 دیدگاه دربارهٔ «سوختن نمایشگر OLED»

  1. با سلام. وقتتون بخیر. تلویزیون اولد ال جی مدل EG910T دارم که از بانه خریداری شده. چند وقتی هست که پایین صفحه نمایش یه خطی که به صورت سایه افتاده رو صفحه نمایش که در اثر تصویر ثابت شبکه خبر هست. میخواستم بدونم ایا میشه این خط رو از بین برد؟تو منوی دستگاه گزینه pixel refresh نداره. ممنون میشم راهنماییم کنید تا این مشکل برطرف شه. با سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =