نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

باد گرم کولر گازی

فهرست مطالب

چرا کولر گازی باد گرم می‌زند؟

هیچ یک از ما زمانی که منتظر باد خنک کولر گازی هستیم، انتظار نداریم دستگاه همانند بخاری کار کند و باد گرم بزند. زمانی که با این مشکل روبرو می‌شویم، در صدد هستیم که هر چه سریع‌تر عیب یابی و تعمیر کولر گازی انجام شود و شاید لازم باشد کمی در مورد علل تخصصی عدم سرمادهی کولر گازی بدانیم. این اطلاعات کمک می‌کند بهتر بتوانیم به تشخیص ایراد از سوی کارشناس اطمینان کنیم.

کولر گازی به دلایل زیادی ممکن است باد گرم بزند. در صورت خنک نکردن کولر گازی، ابتدا لازم است برخی نکات را در ارتباط با علت خنک نکردن کولر بررسی کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که کولر مشکل فنی دارد، حال لازم است دستگاه توسط یک کارشناس، عیب یابی و تعمیر شود. در اینجا برخی علل اصلی را که باعث می‌شود کولر گازی باد گرم بدهد، بررسی خواهیم کرد.

سرویس و نگهداری کولرگازی

همانطور که همیشه اشاره می‌شود، سرویس کولر گازی اهمیت زیادی دارد. زیرا کثیفی کویل‌های دستگاه (کندانسور یا لوله‌های داخل پنل) باعث می‌شود کولر گازی سرمادهی لازم را نداشته باشد و باد گرم بزند. لطفا علاوه بر سرویس دوره‌ای دستگاه از سوی کارشناس، موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • فیلترهای کولر گازی را شستشو دهید.
  • اگر موتور دستگاه مقابل آفتاب قرار دارد بر روی آن سایه بان قرار دهید.
  • مقابل فن یونیت بیرونی را مسدود نکنید زیرا در صورت انسداد کاهش دمای قسمت کندانسور انجام نخواهد شد.

خرابی سنسورهای تشخیص دمای کولرگازی

کولرگازی سنسورهایی برای تشخیص دمای لوله‌های دستگاه، هوای داخل یونیت و محدوده‌ی کندانسور و کمپرسور یونیت بیرونی دارد. اگر هر یک از این سنسور‌ها مشکل پیدا کند، تشخیص دمای سیکل گاز و هوای داخل یونیت به درستی انجام نمی‌شود و در نهایت کولر گازی باد گرم می‌زند.

اگر اتصال سنسور به برد با مشکل مواجه شده باشد و یا خرابی سنسور از برد تشخیص داده شود در بیشتر مدل‌ها دستگاه ارور می‌دهد و متوقف خواهد شد. کارشناس با بررسی مقاومت سنسورها (اهم سنسور کولر گازی) در دمای معمول 25 درجه، تست سنسور کولر گازی و تعمیر یا تعویض سنسور را انجام می‌دهند.

اتومات یا ترموستات کولر گازی

کولرگازی دائم سرما نمی‌دهد. کولر پس از مدتی کارکرد به اصطلاح اتومات یا ترموستات می‌کند. کولرهای گازی تا زمانی سرما می‌دهد که دمای اتاق را به دمایی که انتخاب کردیم برساند. زمانی که دمای محیط تقریبا به حد دمای انتخابی ما می‌رسد، دستگاه برای مدتی فقط هوا را به گردش در می‌آورد و دیگر سرما نخواهد داد. طبق این منطق کنترلی، زمانی که دمای هوای محیط به 0/5 درجه‌ی سانتی‌گراد پائین‌تر از دمای تنظیم شده برسد، کمپرسور و فن یونیت بیرونی متوقف می‌شود و دستگاه دیگر سرما نمی‌دهد.

سپس زمانی که دمای هوای اتاق به 0/5 درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر از دمای انتخابی برسد، کمپرسور و فن دستگاه بیرونی کولرگازی مجدد شروع به کار کرده و مجدد سرمادهی شروع می‌شود و این روند طبیعی است. معمولا کارشناسان با “ترمومتر” دمای هوای خروجی پنل را می‌سنجند و این مورد را بررسی می‌کنند.

خرابی خازن کولر گازی

همانطور که می‌دانید خازن انرژی الکتریکی را ذخیره و نگهداری می‌کند و زمان روشن شدن کمپرسور در برخی مدل‌های کولر گازی وارد مدار می‌شود و به استارت ابتدایی کولر کمک می‌کند. چراکه کمپرسور برای شروع به کار نیاز به انرژی مضاعف دارد، اگر خازن مشکل پیدا کند کمپرسور هنگام روشن شدن، انرژی مورد نیاز را دریافت نمی‌کند و روشن نخواهد شد. در این حالت دستگاه ارور می‌دهد.

در برخی مدل‌ها نیز خازن کار وجود دارد و در حین کارکرد دستگاه، به کمپرسور نیرو القا می‌کند. بنابراین اگر مشکلی پیدا کند ممکن است دستگاه باد گرم بزند. فن برخی مدل‌ها نیز دارای خازن است و اگر خازن موتور فن نیز مشکل پیدا کند، به دلیل اینکه تبادل دمایی سیکل گاز دستگاه با هوای محیط با مشکل مواجه می‌شود، عدم سرمادهی را خواهیم داشت. در این حالت کارشناس برای خازن‌های راه انداز تست میکرو فاراد و برای خازن کار (خازن روغنی) تست اهم و عیب یابی خازن کولر گازی را انجام می‌دهند.

کمپرسور کولر گازی کار نمی‌کند

کمپرسور قلب کولر گازی است و اهمیت سالم بودن آن در کارکرد صحیح دستگاه کاملا مشخص است. اگر کمپرسور به شکل صحیح شروع به کار نکند و فشار گاز را تا حد استاندارد بالا نبرد، کولر گازی باد گرم می‌زند. ایراد کمپرسور می‌تواند سوختگی، عدم تامین برق و … باشد. در صورتی که کمپرسور به طور کلی کار نکند، در بیشتر مدل‌ها دستگاه ارور می‌دهد و خاموش می‌‎شود اما اگر کمپرسور خوب کار نکند ممکن است باعث باد گرم کولرگازی شود. کارشناس علت اصلی عدم کارکرد صحیح کمپرسور کولر گازی را تشخیص داده و آن را تعمیر یا در صورت نیاز تعویض می‌کنند.

قفل شدگی و Over Load کمپرسور

طعه‌ای به نام اوور‌لود در کمپرسور برخی مدل‌ها وجود دارد و زمانی که به دلیل جریان کشی بالا، دمای محدوده‌ی کمپرسور بالا برود، تیغه‌ی اوورلود کمپرسور جدا می‌شود و اتصال آن را قطع‌ می‌کند. در نهایت به دلیل عدم کارکرد کمپرسور دستگاه باد گرم می‌زند. تا زمانی که تیغه‌ سرد نشود ، اتصال کمپرسور برقرار نشده و دستگاه شروع به کار نمی‌کند. اوورلود کمپرسور در دمای 105 درجه‌‌ی سانتی‌گراد قطع و در دمای 61 درجه وصل می‌شود. در برخی مدل‌ها  کارشناس می‌بایست علت اصلی جریان کشی و دلایل اوورلود کردن کمپرسور کولر گازی را تشخیص داده، تعمیرات کولر گازی را انجام دهند و مشکل را رفع نمایند.

کولر گازی نیاز به شارژ گاز دارد

کمبود گاز کولر گازی باعث تغییر فشار گاز در هر یک از بخش‌های سیکل کولر می‌شود. در این حالت کارشناس پس از تست فشار گاز کولر گازی از محل شیر سرویس اتصال لوله‌های یونیت بیرونی، میزان شارژ گاز کولر را تشخیص می‌دهند و گاز مورد نیاز را به دستگاه اضافه می‌کنند. در برخی مدل‌های کولر گازی به دلیل اینکه گاز ترکیبی بوده است و بخشی از آن نشتی داشته، کارشناس می‌بایست تمام گاز باقی مانده داخل دستگاه را تخلیه کنند و پس از رفع محل نشتی، مجدد از ابتدا گاز شارژ کنند. در برخی مدل‌ها نیز نیازی به تخلیه‌ی باقی مانده‌ی گاز از داخل دستگاه وجود ندارد.

خرابی موتور فن و فن کولر گازی

کولرگازی در محدوده‌ی پنل (اواپراتور دستگاه) و قسمت کندانسور دارای فن است. اواپراتور و کندانسور کولر گازی لوله‌های مارپیچی است که داخل آن سیال و گاز دستگاه جریان پیدا می‌کند؛ به دلیل طولانی شدن مدت زمان عبور گاز از این محدوده‌ها، دمای گاز در کندانسور کاهش می‌یابد و در محدوده‌ی اواپراتور سرمادهی ایجاد می‌شود. فن هر دو یونیت وظیفه‌ی این تبادل دمایی را دارند. در صورت خرابی فن و عدم کارکرد صحیح آن با توجه به اینکه تبادل دمایی به درستی انجام نمی‌شود، دستگاه باد گرم می‌زند. در این شرایط کارشناس تست ولتاژ پایه‌های کانکتور موتور فن کولر را انجام می‌دهند.

سیم کشی برق کولر گازی

افت ولتاژ برق باعث می‌شود قطعات اصلی دستگاه با سرعت استاندارد و به درستی کار نکند، چراکه برق مورد نیاز این قطعات به دستگاه نمی‌رسد. بنابراین زمانی که افت ولتاژ برق وجود دارد، ممکن است دستگاه باد گرم بزند.در صورتی که کارشناس احتمال دهند که چنین مشکلی وجود برق تغذیه‌ی دستگاه و فیوز مینیاتوری را بررسی می‌کنند و در صورتی که مشکل از برق منزل باشد شما را راهنمایی می‌کنند تا برای رفع ایراد از سوی کارشناس برق اقدام کنید.

خرابی و عیب یابی برد الکتریکی کولر گازی

برد دستگاه فرمان شروع به کار و عملکرد هر یک از قطعات را ارسال می‌کند. در صورتی که مشکلی در برد دستگاه ایجاد شود و یا اتصال برد با قطعه‌ای دچار مشکل شود، به دلیل عدم دریافت صحیح فرمان به قطعات اصلی دستگاه، ممکن است سرمایش ایجاد نشود و کولر گازی باد گرم بزند. در صورتی که نیاز باشد کارشناس برد دستگاه را تعویض می‌کنند و در صورت امکان، تعمیر برد نیز انجام می‌شود اما لازم است فردی که این تعمیرات را انجام می‌دهد، تخصص لازم را داشته باشند.

گرفتگی لوله‌های کولرگازی و انسداد مسیر گاز

در صورتی که لوله‌ها خم‌شدگی، دوپهنی و گرفتگی داشته باشد و یا اینکه در هر قسمت از سیکل دستگاه گرفتگی ایجاد شده باشد، گاز با فشار استاندارد در این سیکل جریان نمی‌یابد. با توجه به اینکه فشار و دما رابطه‌ی مستقیم دارد، در صورتی که فشار گاز دستگاه تغییر پیدا کند، دمای سیکل کولر گازی نیز تغییر می‌یابد. همین موضوع باعث می‌شود دستگاه سرمادهی صحیح نداشته باشد و باد گرم بزند. در این شرایط کارشناس معمولا قسمتی از لوله که آسیب دیده است را جدا می‌کنند و به محل مورد نظر یک تکه لوله‌ی جدید جوش می‌دهند. البته گاهی امکان رفع این مشکل وجود ندارد و در این مورد، محل گرفتگی سیکل اهمیت دارد.

مثل یک کارشناس، ناظر تعمیرات کولر گازی خود باشید!

شاید حالا بهتر بتوانید ایراد دستگاه خود و اهمیت رفع ایراد کولر گازی خود را تشخیص دهید. اگر موردی نیاز به توضیح بیشتری دارد و یا در ارتباط با ایرادات کولر گازی سوالی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات، موضوع را مطرح کنید. لطفا دستگاه خود را برای تعمیرات به کارشناس ماهر بسپارید.

امتیاز بده، تخفیف بگیر!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =