نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آموزش درست جارو کشیدن فرش

فهرست مطالب

آموزش درست جارو کشیدن فرش

 چطور به‌درستی جارو بکشیم؟ بیشتر افراد با مفهوم استفاده از جاروبرقی برای از بین بردن گردوغبار و کثیفی از فرش آشنا هستند. بااین‌حال، برای اطمینان از بهترین مراقبت و محافظت از فرشتان، چند نکته مهم وجود دارد که باید توجه کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که فرش خود را به‌درستی جارو می‌کنید تا به حفظ ظاهر فرش و انجام کار به نحو احسن کمک کند.

۱- جاروبرقی مناسب را انتخاب کنید

امروزه جاروبرقی‌های متفاوتی در بازار موجود است. از جاروبرقی‌های ایستاده گرفته تا جاروبرقی‌های مخزن دار و جاروبرقی‌های دستی. همه‌ی جاروبرقی‌ها به یک‌شکل ساخته نمی‌شوند، بنابراین مهم است که یک جاروبرقی را انتخاب کنید که به‌اندازه کافی پاسخگوی نیازهای فرش شما باشد.

اگر قصد خرید فرش جدیدی برای خانه خوددارید، با تولیدکننده‌ی فرش تماس بگیرید و چک کنید تا ببینید که آیا ویژگی‌های پیشنهادی خاصی برای فرش جدید شما وجود دارد یا خیر. به‌عنوان‌مثال، «فرش‌های نرم» جدیدی که امروزه بسیار پرطرفدار هستند ممکن است نسبت به موکت‌های سنتی به نوع دیگری از جاروبرقی نیاز داشته باشند.

۲- برس چرخان

بسیاری از جاروبرقی‌ها دارای یک برس چرخان هستند که برای تحریک الیاف فرش طراحی‌شده است تا به جدا کردن خاک در عمق پرزهای فرش کمک کند. این ویژگی در بسیاری از فرش‌های پرزدار مفید است اما می‌تواند به فرش‌هایی با سبک‌های خاص آسیب برساند.

انواع گلیم نباید با برس های چرخان جارو شوند، زیرا این کار می‌تواند الیاف را شل کرده و باعث شود که گره‌ها ظاهری ”پرزدار ” داشته باشند. همچنین اگر یک‌رشته الیاف کوچک وجود داشته باشد که از گره‌ها آویزان باشد، می‌تواند دور میله‌ی برس بپیچد و با چنان نیرویی کشیده شود که از چندین ردیف خارج شود و باعث نخ کش شدن فرش شود.

اگر رشته‌های بلند الیاف در برس گیر کند، میله‌ی برس می‌تواند به فرش‌های پرز بلند نیز آسیب برساند. فرش‌های ساخته‌شده از الیاف طبیعی مانند پشم نیز هرگز نباید با برس جارو شوند.

اگر شما هر یک از این نوع فرش‌ها رادارید، یک جاروبرقی با میله‌ی برس انتخاب نکنید، یا یک جاروبرقی را انتخاب کنید که امکان خاموش کردن برس را داشته باشد، درنتیجه جاروبرقی فقط با استفاده از مکش کار می‌کند.

ارتفاع قابل تنظیم

یکی از ویژگی‌های رایج در جاروبرقی، ارتفاع قابل تنظیم است و اگر بیش از یک نوع فرش در خانه خود داشته باشید این ویژگی یک ایده‌ی خوب است. برای حفظ جریان مناسب هوا و اطمینان از بهترین مکش، ممکن است فرش‌های مختلف به ارتفاعات مختلف جاروبرقی نیاز داشته باشند. ارتفاع توصیه‌شده توسط سازنده‌ی جاروبرقی را برای نوع خاص فرش خودتنظیم کنید.

۳- روش صحیح

قبل از شروع به جارو کردن فرش خود، به دنبال اشیاء کوچک روی فرش که برای جارو کردن با جاروبرقی بزرگ هستند (مانند قطعات کوچک اسباب‌بازی، سکه، گیره کاغذ و غیره) بگردید. این چیزها را باید با دست برداشت تا از گیرکردن احتمالی آن‌ها در جاروبرقی و اختلال درمکش یا آسیب رساندن به جاروبرقی جلوگیری شود.

عجله نکنید

هنگامی‌که فرش خود را جارو می‌کنید، جاروبرقی را به‌آرامی به جلو و عقب حرکت دهید. هنگامی‌که کارهای و وظایف بی‌شمار دیگری وجود دارد که مستلزم این است که کارها را در مدت کوتاهی انجام دهید، ممکن است وسوسه شوید که جاروبرقی را تا حدی که می‌توانید سریع حرکت دهید تا کار جاروکشی را سریع‌تر انجام دهید. بااین‌وجود، این کار به جاروبرقی زمان کافی برای برداشتن تمام چیزهایی که در الیاف فرش وجود دارند را نمی‌دهد و بنابراین مؤثر نخواهد بود.

در عوض، جاروبرقی را به‌آرامی در یک‌جهت حرکت دهید و سپس آن را به سمت خود بکشید. به قسمت بعدی فرش بروید و اجازه دهید جاروبرقی کمی روی ناحیه‌ای را که همین‌الان تمیز کرده‌اید هم قرار بگیرد تا امکان عدم برس کشی یا مکش، درست در سر جاروبرقی فراهم شود.

برعکس جارو کردن

این‌طور جارو کشیدن را تا زمانی که کل فضا جارو شود، ادامه دهید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، این روند را در جهت مخالف هم تکرار کنید، یعنی اگر در ابتدا با حرکت شمال-جنوب جارو کشیدید، بچرخید و به سمت شرق – غرب جارو بکشید. این کار هر دفعه‌ای که جارو می‌کشید لازم نیست اما هرازگاهی برای اطمینان از تمیزکاری عمیق و خوب ایده‌ی خوبی است.

حتماً وقتی کیسه یا مخزن جاروبرقی پر شد آن را خالی کنید. یک کیسه یا مخزن پر باعث کاهش قدرت مکش جاروبرقی شما می‌شود و باعث می‌شود که تمام‌کارهای شما تأثیر کمتری داشته باشند. سعی کنید نگذارید بیش از سه‌چهارم آن پر شود تا بهترین عملکرد جاروبرقی خود را تضمین کنید.

۴- از ملحقات جاروبرقی استفاده کنید

بیشتر جاروبرقی‌ها دارای شلنگ‌های ضمیمه‌ای هستند تا بتوان به‌راحتی جاهای غیرقابل‌دسترس و مبلمان و غیره را جارو کرد. از وسایل ضمیمه‌ی جاروبرقی استفاده کنید. برای کمک به جلوگیری از تجمع گردوغبار و احتمالاً جلوگیری از گردوغبار گرفتن فیلتر، از قطعه‌ی شکاف دار ضمیمه‌ی جاروبرقی روی قرنیز چوبی حاشیه‌ی اتاق خود استفاده کنید.

قالیچه‌ها

قطعه‌ی مخصوص مبلمان روی جاروبرقی شما برای استفاده روی قالیچه‌های ظریف مانند الیاف پشم یا ابریشمی که هرگز نباید با یک برس ضربه زن جارو شوند، مناسب است. قطعه‌ی مخصوص مبلمان را به‌آرامی روی فرش سُر دهید.

اگر شما یک فرش مصنوعی از جنس موکت دارید، ممکن است بتوانید از میله‌های ضربه زن برای جارو کشیدن استفاده کنید. فقط مراقب باشید نوار ضربه زن را بر روی لبه‌های فرش نکشید، زیرا این کار می‌تواند منجر به فرسایش فرش شود. در عوض، از یکی از قطعات ضمیمه استفاده کنید تا به‌آرامی در امتداد لبه‌های فرش عمل مکش را انجام دهد.

پله‌ها

پله‌ها آن‌قدر بزرگ نیستند که بتوان از جاروبرقی قائم بر روی آن‌ها استفاده کرد و مانور دادن سر یک جاروبرقی بزرگ روی آن‌ها دشوار است. آسان‌ترین و مؤثرترین راه برای جارو کشیدن روی پله‌ها، استفاده از ضمیمه‌های شلنگ یا حتی انتهای خود شیلنگ است.

استفاده از یک قطعه کوچک‌تر روی پله‌ها به شما امکان می‌دهد به هر گوشه‌ای از پله‌ها و در صورت داشتن نرده، به بین نرده‌ها دسترسی داشته باشید.

قطعه‌ی ضمیمه‌شده یا شیلنگ را در امتداد لبه‌های پله‌ها حرکت دهید، به مناطقی که احتمالاً گردوغبار بیشتری جمع می‌شود، مانند پشت پله‌ها یعنی جایی که آج پله با بخش عمود پله باهم تلاقی می‌کنند، توجه کنید. سپس، به‌آرامی جاروبرقی را روی کل پله، ازجمله دماغه پله (جایی که فرش به دور لبه پیچیده شده است) به جلو و عقب حرکت دهید.

۵- تعداد دفعات جارو کردن

اینکه چند بار باید فرش خود را جارو بکشید بستگی به میزان رفت‌وآمد و فعالیت در خانه شما دارد. هر خانوار باید حداقل هفته‌ای یک‌بار فرش خود را جارو کند. خانه‌هایی که رفت‌وآمد زیاد و یا حیوانات خانگی دارند، تعداد دفعات بیشتری باید فرش‌های خود را جارو کنند، مثلاً دو بار یا حتی سه بار در هفته. این کار حساسیت‌زاهایی مانند گردوغبار و موی حیوان خانگی را از الیاف فرش جدا می‌کند و به حفظ ظاهر فرش و انجام کار به نحو احسن کمک خواهد کرد.

امتیاز بده، تخفیف بگیر!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =