نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آموزش تعمیر لپ تاپ

فهرست مطالب

در این مقاله به نحوه تشخیص، عیب یابی و تعمیر لپ تاپها می پردازیم. همچنین در مورد سخت افزارهای مهم لپ تاپ نیز صحبت خواهیم کرد. سخت افزار بخش مهمی از عملکرد روزانه لپ تاپها هستند، هرچند ممکن است آنرا در ذهن خود ساده تصور کنید. لپ تاپ را باید به روز نگه داشت و در این مقاله به بررسی کامل تمام این مسائل خواهیم پرداخت.

مرحله 1: اطلاعات کلی لپ تاپها: بررسی سخت افزار

اجزای کلی سخت افزار:

فن Cpu- برای کمک به خنک کردن لپ تاپ

سینک گرما / لوله گرما- برای لپ تاپ ساخته شده و گردش هوا را در فضای متراکم زیاد گرم نمی کند.

سوکت CPU- برای وارد کردن CPU (واحد پردازشگر هسته) در آن

CPU، واحد پردازشگر هسته- دستورالعمل برنامه ها (هسته) را اجرا می کند

هارد دیسک- ذخیره دائمی داده ها

باتری CMOS- باتری در مادربرد برای قطعاتی مانند bios استفاده می شود

کارت وایرلس – اضافه کردن گزینه های وایرلس به لپ تاپ

اسپیکرها- برای ایجاد صدا و به مادربرد وصل می شود

رم- حافظه کامپیوتر که می تواند بصورت تصادفی به آن دسترسی داشت

باتری- منبع برق اصلی لپ تاپ

مرحله 2: نگهداری مناسب و مراقبت از لپ تاپ

مراقبت فیزیکی لپ تاپ

برای تعمیر لپ تاپ، باید از آچار پیچ گوشتی برای برداشتن قطعات استفاده کرد. آچار پیچ گوشتی فیلیپس یا شش ضلعی مناسب هستند. حتی مولتی متر دیجیتالی نیز می تواند قطعه هایی روی مادربرد یا چیزهای مربوط به برق را تست کند. چیزهای سرکابل مانند نوارهای سیم درصورت لزوم زیاد استفاده می شوند. حتی تمیز کردن لپ تاپ اهمیت دارد که می توان از هوای متراکم برای تمیز کردن کیبورد یا گرد و غبار در هر جایی استفاده کرد. همچنین باید مطمئن شد که لپ تاپ زیاد گرم نشود. حتی نگهداشتن بند ضد ایستا موجب ایمنی و حفاظت از جریان الکتریسته می شود.

مراقبت از نرم افزار لپ تاپ

برای مراقبت از نرم افزار لپ تاپها، مواردی مانند ابزار مدیریت دیسک، CHKDSK و سازماندهی اهمیت دارند. همچنین باید اجرای فایروال را محافظت کرد، بنابراین تمام اقدامات (جریان ترافیک) باید ایمن باشند. فرمتی که به آماده کردن هارد دیسک برای ذخیره اطلاعات کمک می کند، روشی برای محافظت از نرم افزار است.

مرحله 3: نحوه تشخیص، عیب یابی و تعمیر لپ تاپ

مرتبط با برق: مطمئن شوید که باتری روی لپ تاپ کار می کند. اگر هر LEDS روشن باشد، آداپتور برق ac را تست کرده.

مرتبط با مادربرد: مادربرد حتی می تواند فقط یک جک dc شکسته باشد. مادربرد می تواند کاملا کار نکند، اما باید به روشهای مختلف و با استفاده از مولتی متر دیجیتالی آنرا چک کنید.

LCD/ نبود تصویر: رم معیوب می تواند ناشی از تعویض رم با یک رم جدید باشد. رم را در آورده و آنرا مجددا گذاشت.

ایجاد نویز: مربوط به هارد دیسک یا فن خنک کننده معیوب باشد. فن را تست کرده و ببینید که بدرستی می چرخد و بدرستی کار می کند.

مرتبط با فن/ گرمای زیاد: مطمئن شوید که دریچه های هوا تمیز بوده زیرا آنها در لپ تاپها فشرده بوده و گرمای زیادی را تولید می کند. همچنین bios را آپدیت می کند. اگر همچنان نویزهایی ایجاد شده مطمئن شوید که بدرستی کار می کند.

مرتبط با هارد دیسک: اگر هارد دیسک کند است از سازماندهی (پیوند) استفاده کرده که چیزهایی مانند فولدرها و فایلهای روی هارد دیسک سازماندهی می شوند و فضای نوری زیادی را ایجاد می کند. اگر به هنگام دسترسی به اطلاعات بر روی هارد دیسک با نویزهای بلندی مواجه شده برای عملکرد بهتر آنرا تعویض کرد.

تصویر: مطمئن شوید که LCD سالم بوده و شکسته نشده باشد.

همچنین مطئمن شوید که درایوهای ویدئو همیشه آپدیت شده باشند.

در اینجا به سه موضوع نحوه تشخیص، عیب یابی و تعمیر سخت افزار لپ تاپ اشاره می شود.

مرحله 4- تشخیص و تعمیر لپ تاپ: نبود تصویر

مشکلات مختلفی برای لپ تاپ ازجمله نبود تصویر تا ایجاد نویز در لپ تاپها وجود دارند.

برای مثال، لپ تاپ می تواند تصویری نشان ندهد. این مشکل در لپ تاپها و کامپیوترها بسیار رایج است زمانی که صفحه روشن است اما کاملا سیاه بوده و یا تصویری نشان نمی دهد. اگر این اتفاق افتاد همیشه چک کنید که آیا دستگاه کاملا روشن است. بدین معنی که فن می چرخد و LEDS را نیز چک کنید. همچنانکه LEDS روشن بوده و فن کار می کند پس مشکل جای دیگری است. باید سخت افزار دیگری را چک کنید. معمولا اگر صفحه هیچ تصویری ندارد، دلیل آن رم است. از آچار پیچ گوشتی فیلیپس برای برداشتن پیچها استفاده و کاور را بردارید. سپس باید ببینید که رم روی مادربرد نزدیک کارت وایرلس باشد. که بستگی که کامپیوتر و ویژگیهای آن دارد اما معمولا دو سینی رم وجود دارد. برای حل مشکل نبود تصویر، باید مطمئن شد که رم تعویض نشده و یا حتی برداشته و مجددا سر جای خود قرار نگرفته باشد.

مرحله 5- مشکل گرمای زیاد لپ تاپ

این مشکل در لپ تاپها بسیار رایج است. لپ تاپها سیستم تهویه هوای بسیار فشرده دارند، بنابراین گردش هوا در آن ها به سختی انجام می شود. هدف لوله گرما اینست که گرمای زیاد را کاهش دهد. اما از آنجایی که فضای کمی وجود دارد، گرد و غبار زیاد می تواند مانع گردش تهویه هوا شود. سپس باعث شده تا گرد و غبار زیادی روی فن بشیند. برای رفع این مشکل، از یک چیز تیز استفاده کرده و آنرا به دقت بردارید.

(این تصاویر از دو لپ تاپ مختلف هستند). راه حل آسان و سریعی نیز وجود دارد و آن اینست از آچار پیچ گوشتی برای برداشتن پیچها استفاده و سریعا آنرا تمیز کنید.

مرحله 6- مشکل هارد دیسک

وجود هارد دیسک کند می تواند آزار دهنده بوده و باعث تاخیر شده و کامپیوتر اطلاعات را به آهستگی پردازش می کند. اما راه حلی وجود دارد که سازماندهی نامیده می شود و شکلی از سازماندهی قطعات کامپیوتر یا لپ تاپ می باشد. تمام قطعات یک فایل با هم بر روی هارد دیسک قرار می گیرند. که براساس اطلاعاتی است که چگونه کاربر از کامپیوتر خود استفاده کرده و این اطلاعات کجا می روند. همچنین باید مطمئن شد که هارد دیسک در تمام اوقات و قبل از این پردازش در وضعیت خوبی باشد. ابتدا به کنترل پنل رفته و سیستم را انتخاب تا از این فرایند مطمئن شوید. سپس باید ابزارهای اجرایی را دیده که در پایین علامت هستند. زیر حروف آبی کوچک، بر روی سازماندهی هارد دیسک کلیک کرده که سپس راه حل را بازگو می گوید. زمانی که بر روی دیسک آنالیز کلیک کرده سپس فرایند کامل می شود. با کلیک بر روی دیسک سازماندهی، از سرعت بهتر مطمئن شده و حتی به زمان راه اندازی سریعتر کمک کرده زمانی که کاملا سازماندهی شده است.

امتیاز بده، تخفیف بگیر!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + هفده =