نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نحوه تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ

فهرست مطالب

نحوه تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ

امروزه تعمیر کارت گرافیک یکی دیگر از خدماتی است که به صورت تخصصی ارائه شده است. یکی از مهمترین قطعات تشکیل دهنده انواع کامپیوتر یا لپ تاپ کارت گرافیک است که وظیفه مهم پردازش تصویر را به عهده دارد

این قطعه که به صورت یک چیت ساخته می شود، تمامی ورودی‌ ها و خروجی های تصویری را کنترل و هماهنگ می کند. کارت گرافیک به شکل ها و صورت های مختلفی از جهت اتصال و برقراری ارتباط با دیگر قطعات سیستم های انواع لپ تاپ و کامپیوترها به کار می رود.

نشانه های خرابی کارت گرافیک

خرابی کارت گرافیک نشانه های مختلفی دارد که به چند نمونه از آنها اشاره می شود:

  • لپ تاپ روشن است ولی تصویری بر روی مانیتور دیده نمی شود در این صورت احتمالاً اشکال دستگاه مربوط به کارت گرافیک آن است و باید سرویس های مرتبط با تعمیر کارت گرافیک بر روی دستگاه انجام شود.
  • بوجود آمدن خطوط راه راه عمودی از بالا به پایین حاکی از احتمال آسیب دیدگی کارت گرافیک است.
  • اگر بعد از بالا آمدن صفحه آرم ویندوز، صفحه مانیتور شما خاموش می شود به احتمال زیاد یکی از قطعات الکترونیکی مربوط با کارت گرافیک آسیب دیده است.
  • اگر با اجرای کارهای سنگین توسط لپ تاپ مثل اجرای برنامه ها و یا بازی هایی با گرافیک بالا تصویر ارائه شده توسط لپ تاپ کند و بی کیفیت شود ممکن است مشکلی در سیستم خنک کننده کارت گرافیک به وجود آمده است.
  • تمامی موارد بالا نشانه های خرابی کارت گرافیک است ولی در بیشتر موارد هم مشکل از این قطعه نیست و اشکال بوجود آمده می تواند از منبع تغذیه باشد که اجازه انتقال تصویر را به کارت گرافیک نمی دهد.

نشانه های کارت گرافیک سوخته

سوختن کارت گرافیک لپ تاپ را می شود با جایگزین کردن یک کارت گرافیک جدید بر روی دستگاه تشخیص داد. اگر با تست سیستم با یک کارت گرافیک دیگر، تصویر به مانیتور لپ تاپ انتقال یافت، بنابراین برای تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ و یا تعویض آن باید دست به کار شوید. اما اگر با تست یک کارت گرافیک دیگر ، باز هم تصویری بر روی مانیتور خود نمی بینید مشکل احتمالاً ناشی از قطعات دیگر دستگاه است.

در نظر داشته باشید که در مواردی نیز عدم امکان انتقال تصویر ناشی از آن است که چیپست مربوط به انتقال تصویر در مادربورد خراب شده است. گاهی اوقات نیز به علت بروز مشکل در منبع تغذیه سیستم ، توان کافی برای انتقال تصویر به مانیتور وجود ندارد.

حتی گاهی به علت بروز مشکل در پردازنده مرکزی سیستم (CPU) نوبت به عملیات انتقال تصویر نمی رسد.

علت سوختن کارت گرافیک

برخی از رایج ترین دلایل سوختن کارت گرافیک:

  • نوسانات مربوط به منبع تغذیه
  • ضعیف بودن پاور سیستم
  • اتصال کارت گرافیک ناسازگار با مادربورد
  • خراب شدن فن خنک کننده کارت گرافیک
  • داغ شدن بیش از حد کارت گرافیک

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ به خاطر مشکل روشن نشدن کامپیوتر پس از نصب کارت گرافیک:

این مشکل زمانی بوجود می آید که کارت گرافیک بر روی سیستم نصب شود، مشکل ایجاده شده باعث خاموش ماندن سیستم و قطع و وصل شدن فن می ‌گردد. به این معنی که احتمالاً بعد از نصب کارت گرافیک، کامپیوتر روشن نگردد و فن پس از یک لحظه چرخش، از کار بایستد.

اگر کامپیوتر با نصب کارت گرافیک برروی مادربرد، روشن نشده اما با برداشتن کارت گرافیک روشن گردد، باید احتمال وجود یک اتصال در کارت گرافیک را در نظر آورد، بطور کلی هرگاه در بخشی از قطعات سخت افزاری اتصالی بوجود آید، پاور برق مادربرد را قطع خواهد.

برای رفع این مشکل با دقت بورد را چک نمایید تا در صورت وجود اتصالی و زخمی شدن بورد، نسبت به رفع آن اقدام نمایید. در صورتی که چنین مشکلی برر روی برد وجود نداشت، احتمالاً مشکل ایجاد شده ناشی از ماسفت‌های گرافیک باشد زیرا با سوختن هرکدام از این ماسفت‌ها یک اتصالی در کارت گرافیک ایجاد می‌شود.

مراحل تست ماسفت‌های خارج شده

تمام ماسفت های کارت گرافیک را با استفاده از هویه هوای گرم (هیتر) خارج کرده و بعد از این کار تمامی ماسفت‌ های خارج شده را به روش زیر تست نمایید و از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید:

  1. ابتدا مولتی متر را برروی رنج تست دیود (بازر) قرار دهید.
  2. پراب قرمز را بر پایه فلزی بالای ماسفت (پایه میانی ماسفت) قرار داده و پراب مشکی را روی پایه سمت راست قرار دهید. در این حالت در صورتی که صدای بوق شنیده شود و یا عددی بین ۳۵۰ الی ۶۵۰ نشان داده شود متوجه می ‌شویم که ماسفت سوخته است.
  3. پراب مشکی را برروی پایه سمت چپ قرار دهید دراینصورت نباید هیچ عددی نشان داده شود (صدای بوق هم شنیده نشود) ماسفت سالم است.

 مشکل خط انداختن کارت گرافیک:

خط انداختن کارت گرافیک در زمان کارکردن یکی از مشکلاتی است که در بسیاری از کارت‌های گرافیک دیده می شود. در بیشتر موارد وجود این مشکل ناشی از لحیم سردی چیپ کارت گرافیک می ‌باشد. برای رفع این مشکل راهکارهای زیر را عملی نمایید:

هیت سینک و فن را از روی چیپ بردارید. پس از این کار، مقدار کمی خمیر فلکس (به اندازه نوک یک پیچ گوشتی) روی بخش بالایی چیپ (درست وسط چیپ و برد کارت گرافیک) قرار دهید. دمای هیتر را بر روی ۳۵۰ درجه تنظیم کرده و فشار هوا را ببندید.

برای این‌ کار باید کلاهک هادی باد هیتر را برداشته و تا ۵ دقیقه به چیپ حرارت دهید (به شکلی که خمیر فلکس از زیر چیپ رد شده و از قسمت پایین چیپ خارج گردد). بعد از این کار تا خنک شدن کامل کارت گرافیک صبر کنید. در این روش رعایت دو نکته ضروری است اول اینکه تمام چیپ رو بصورت یک دست حرارت دهید و دوم اینکه به هیچ عنوان بعد از حرارت دادن به چیپ آن را روشن نکنید.

انواع کارت گرافیک

یک کارت گرافیک پیشرفته تشکیل شده از یک برد مدار چاپی، حافظه و یک پردازنده اختصاصی است. طراحی پردازنده موجود در کارت گرافیک با هدف انجام محاسبات مورد نیاز  گرافیکی، صورت پذیرفته است. غالب پردازنده‌های کارت گرافیک دارای دستورات اختصاصی بوده که به کمک آن‌ها می‌توان عملیات گرافیک را انجام داد. کارت گرافیک‌ را با نام‌های متفاوت دیگری نیز می‌شناسند که برخی از آن‌ها عبارتند از: کارت ویدئو، برد ویدئو، برد نمایش ویدیوئی، برد گرافیک، آداپتور گرافیک و آداپتور ویدئو.

تعمیر لپ تاپ الجی

امتیاز بده، تخفیف بگیر!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 2 =