نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مصرف برق کولرگازی

فهرست مطالب

هر آنچه باید در مورد مصرف برق کولرگازی بدانید

وقتی برای خرید کولرگازی به بازار می‌رویم گاهی جملاتی را با قطعیت می‌شنویم همانند اینکه “کولرگازی اینورتر و کولر آبی یک اندازه مصرف برق دارند” و یا حتی “مصرف برق بعضی مدل‌های کولرگازی از کولر آبی کمتر است”. این یک طرف ماجراست. و از زبان برخی افراد دیگر نیز می‌شنویم که هزینه‌ی برق را 5 برابر حالت عادی افزایش می‌دهد و اینکه کنتور دائم شماره می‌اندازد و …

اما اینکه کدام تحلیل صحت دارد و مصرف چقدر است، سوالی است که در این مقاله به توضیح کامل در مورد آن پرداخته‌ایم. اینکه شما در نهایت بر روی فیش اداره برق چه رقمی را مشاهده می‌کنید و چه میزان هزینه پرداخت خواهید کرد بستگی به فاکتورهایی دارد که در ادامه هریک از این فاکتورها را شرح داده‌ایم:

مقایسه مصرف برق کولرگازی معمولی و اینورتر

شاید بارها شنیده باشید که مصرف برق %60 است. این %60 صرفه جویی در مصرف انرژی در مقایسه با یک کولرگازی معمولی است. حتی در برخی مدل‌های کولرگازی اینورتر ال جی، دستگاه تا %73 نسبت به مدل‌های غیر اینورتر صرفه جویی در مصرف برق دارد. به طور کلی در کولرهای گازی اینورتر به دلیل اینکه تغییر دور موتور و امکان حرکت موتور با دور و توان پایین هم وجود دارد، میزان مصرف انرژی کاهش می‌یابد. حتی اگر در نوشته‌های فنی مشاهده می‌کنید که جریان برق کولرگازی معمولی و اینورتر خیلی تفاوت زیادی با هم ندارد، اما بدانید که طی کارکرد دستگاه دور موتور یک دستگاه اینورتر می‌تواند پایین‌تر باشد و دستگاه با توجه به اختلاف دمای انتخابی و دمای اتاق، با توان کمتری کار کند.

مصرف برق کولرگازی با ظرفیت‌های متفاوت

اینکه هرچه ظرفیت کولرگازی بالاتر برود، مصرف برق نیز افزایش می‌یابد امری بدیهی است و نیاز به شرح ندارد. لازم است در محاسبه‌ی مصرف برق دستگاه خود این موضوع را در نظر داشته باشید.

وات و آمپر مصرفی و برچسب انرژی کولرگازی

وات و آمپر مصرفی کولرگازی در کاتالوگ‌ها و بر روی لیبل مشخصات دستگاه کناره‌ی پنل درج شده است. شما می‌توانید با یادداشت کردن این اعداد و توجه به برخی نکات دیگر محاسبه را انجام دهید. سطح مصرف انرژی کولرهای گازی نیز تا حدی به شما نشان می‌دهد که مصرف برق چقدر است اما این سطح انرژی عددی به شما برای محاسبه‌ی مصرف برق نمی‌دهد و بیشتر بیانگر بازدهی و راندمان کولر گازی است.

مصرف برق کولرگازی در حالت سرمایش و گرمایش

مصرف برق دستگاه در حالت سرمایش و گرمایش تفاوت دارد و ممکن است دستگاه در حالت گرمایش حدود 1 آمپر بیشتر برق مصرف کند. برای محاسبه‌ و اطلاع از وات و آمپر به اینکه در از کدام حالت و مد دستگاه استفاده کرده‌اید، توجه داشته باشید.

تعرفه‌ی اداره برق برای مصرف کولر گازی

برای محاسبه‌ی مصرف برق تعرفه‌ی اداره برق را بر روی فیش در نظر داشته باشید. اداره برق میزان تعرفه را بر اساس کیلووات ساعت و در زمان بندی‌های ساعات کم بار، میان بار و اوج بار درج نموده است. بنابراین برای محاسبه‌ی دقیق لازم است زمان و میزان ساعات استفاده‌ی خود را از دستگاه بدانید.

  • تعرفه‌ی برق محدوده‌ ی یارانه و محدوده‌ی غیر یارانه

توجه داشته باشید که تعرفه‌ی میزان مصرف برق در برخی شهرها مانند اهواز و شهرهای جنوبی به دلیل گرمای زیاد و اینکه برای سرمایش تنها می‌توان از کولرگازی استفاده نمود، پایین‌تر است و در شهرهایی مثل تهران که امکان استفاده از باقی سیستم‌های خنک کننده هم وجود دارد، تعرفه‌ی مصرف برق بالاتر است. این تعرفه در فیش اداره برق درج شده است.

میزان ساعات استفاده از کولرگازی

اینکه حدودا چند ساعت از کولرگازی استفاده کرده‌اید، برای محاسبه‌ی میزان مصرف برق اهمیت زیادی دارد. بهتر است توجه داشته باشید خاموش و روشن کردن‌های متوالی کولر گازی و روشن شدن مجدد کمپرسور، میزان مصرف برق را تا حد زیادی افزایش می‌دهد به دلیل اینکه جریان کشی برق لحظه‌ی استارت کولرگازی زیاد است. این آمپرکشی را نمی‌توان در محاسبه‌ی مصرف برق کولرگازی به شکل دقیق حساب کرد.

روند تصاعدی و پلکانی تعرفه‌ی اداره برق

برای محاسبه در نظر داشته باشید که روند محاسبه‌ی مصرف برق از طرف اداره‌ی برق به صورت پلکانی و تصاعدی محاسبه می‌شود. بر این اساس اگر میزان مصرف برق شما از حدی بیشتر باشد با تعرفه‌ی دیگری محاسبه می‌شود و این تعرفه در بازه‌های متفاوت مصرف برق، به میزان کمی با هم تفاوت دارد.

یک نمونه مثال محاسبه هزینه برق کولرگازی

برای مثال در نظر بگیرید یک کولرگازی دارید که مصرف برق آن 2200 وات بر ساعت است و روزانه 10 ساعت از آن استفاده می‌کنید. فرض می‌کنیم دوره‌ی محاسبه‌ی قبض 30 روزه است. میزان تعرفه‌ی اداره برق نیز با روند تصاعدی و پلکانی مثلا برای مصرف مازاد بر 600 کیلووات 2100 ریال است. حال محاسبه به این شکل خواهد بود:

*می‌توانید اعداد خود را جایگزین کرده و میزان مصرف را محاسبه کنید.

در نظر داشته باشید این محاسبه بدون در نظر گرفتن باقی مصرف کننده‌‎های برق ساختمان است و فقط میزان مصرف یک کولرگازی شماست. البته این محاسبه برای زمانی است که شما مدت زمان زیاد و حدود 10 ساعت در روز از کولرگازی استفاده کرده‌اید و با توجه به میزان استفاده‌ی زیاد شما با حداکثر تعرفه‌ی اداره برق محاسبه صورت گرفته است، زیرا همانطور که گفتیم محاسبه به صورت پلکانی است.

امتیاز بده، تخفیف بگیر!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =