نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

اجزای داخلی گوشی

فهرست مطالب

آشنایی با اجزای داخلی گوشی

اجزای داخلی گوشیهر دستگاه الکترونیک شامل اجزا و قطعات مختلف می باشد. گوشی های موبایل نیز از اجزا مختلفی تشکیل شده اند. بخشی از اجزای گوشی قطعات خارجی آن هستند که قابل رویت هستند. اما علاوه براین اجزا خارجی، داخل گوشی متشکل از اجزا مختلف است که در کنار هم عملکرد درست یک گوشی را ممکن می سازند.

در این مقاله به معرفی اجزای داخلی گوشی می پردازیم. مطالعه ی این متن، شما را در جهت شناختن اجزای داخلی گوشی و در نتیجه استفاده ی بهتر و کاربردی تر از تلفن همراهتان یاری خواهد کرد. همچنین در هنگام بروز مشکل در گوشی خود، متوجه خواهید شد این مشکل مربوط به کدام یک از اجزای داخلی است و عکس العملی صحیح در مقابل آن خواهید داشت.

بیزر (زنگ دستگاه):

اولین قطعه هشدار دهنده در اجزای داخلی گوشی می باشد، کلیه زنگ ها و ملودی های دستگاه از آن پخش می شود. به غیر از صدای صفحه کلید که ازاسپیکر پخش می شود. بیزر از یک سیم پیچ، یک آهن ربا و یک صفحه CD شکل تشکیل شده است. (دربعضی از گوشی ها مخصوصا گوشی های سامسونگ بیزر در داخل کپسول گوشی قرار دارد.)

بازر بیزر Buzzer گوشی

ویبره:

دومین قطعه هشدار دهنده از اجزای داخلی گوشی است. ویبراتور از یک سیم پیچ ،یک آهنربا و یک چرخه لنگرشکل تشکیل می شود.

ویبره گوشی

MIC :

قطعه ای در اندازه های مختلف است و معمولا در پایین گوشی قرار دارد. MIC از یک سیم پیچ و یک آهن ربا تشکیل شده است. وظیفه آن تبدیل امواج صوتی به آنالوگ می باشد. درصورت خرابی صدای کپسول دهنی قطع می شود.

میکروفون گوشی ال جی

باطری بک آپ :

بیشتر گوشی ها دارای این باطری می باشند. باتری از دیگر اجزای داخلی گوشی است که وظیفه ی آن حفظ ساعت و تاریخ در زمان خاموشی دستگاه می باشد. باطری بک آپ ۲٫۵ تا ۳ ولت دارد. در اثر خرابی احتمال خاموشی دستگاه زیاد است.

باطری بک آپ

اسپیکر :

قطعه ای در اندازه های مختلف است که در بالای گوشی قرار دارد و وظیفه آن تبدیل امواج آنالوگ به صوتی می باشد. در اثر خرابی اسپیکر، دریافت صدا قطع می شود.

اسپیکر گوشی ال جی

آنتن اصلی :

اصلی ترین و خارجی ترین مدار، آنتن است. وظیفه آن جمع آوری امواج و فرکانس از هوا برای دریافت دستگاه می باشد. در اثر خرابی، آنتن دهی دستگاه ضعیف می شود.

آنتن گوشی

آی سی ها از دیگر اجزای داخلی گوشی می باشند که در این قسمت به ذکر انواع مختلف آن می پردازیم.

IC C.CANT : این آی سی تقسیم کننده ولتاژ باطری بین قطعات مختلف دستگاه می باشد. در اثر خرابی، دستگاه به هیچ عنوان روشن نخواهد شد. (در ایران به این آی سی، آی سی تغذیه می گویند.)

انواع آی سی ها ( IC ) در گوشی

IC CPU (بخش پردازنده مرکزی) : کلیه اطلاعات به صورت دیجیتال به داخل CPU می رود و پس از تجزیه و تحلیل توسط CPU به قسمت های مختلف ارسال می شود. در اثر خرابی، دستگاه به هیچ عنوان روشن نخواهد شد. گاهی به CPU ، UPP  نیز می گویند.

IC FLASH : کلیه اطلاعات نرم افزاری دستگاه روی این IC ذخیره می شود. همچنین کلیه اطلاعات شخصی کاربر نیز روی این IC ذخیره می شود. در اثر خرابی، دستگاه به هیچ عنوان روشن نخواهد شد.

IC.E2PROM : این آی سی یکی از اجزای داخلی گوشی است که، کلیه ی دستورات کلیدی موبایل بر روی این IC ذخیره شده است. دستور ابتدا در E2PROM صادر شده و توسط فلش برای پردازش به CPU می رود. پس از پردازش و تجزیه و تحلیل توسط CPU به فلش برمی گردد و به سایر قطعات می رود. در صورت خرابی، گوشی روشن نخواهد شد.

 ICشارژ: کلیه فعالیت های شارژ دستگاه و کنترل عملیات شارژ بر عهده این IC می باشد.

IC.AUDIO : اینIC  وظیفه تبدیل امواج الکترونیکی به آنالوگ در قسمت ارسال را به عهده دارد. در اثر خرابی، صدای اسپیکر و میکروفن با هم قطع می شود.

IC.INTERFACE : این IC راه انداز چهاربخش بیزر، ویبره، کیبرد و LED می باشد. در اثر خرابی کار این چهار بخش دچار اختلال می شود.

IC.ANTNA POWER : این مدار از اجزای داخلی گوشی است از آنجا که مدار آنتن مصرف کننده بسیار قوی می باشد، تقسیم کننده ولتاژ جداگانه ای برای آن در نظر گرفته که به آنANTNA POWER  می گویند.

ANTNA SWITCH : همانطور که از اسم این قطعه مشخص است، وظیفه سویچ کردن مدار آنتن را بر عهده دارد. در اثر خرابی، دستگاه به هیچ عنوان آنتن نخواهد داد.

RX : قطعه ای که در گیرندگی امواج نقش مهمی دارد و مانند فیلتر عمل می کند. در اثر خرابی، دستگاه آنتن نخواهد داد.

TX : این قطعه از اجزای داخلی گوشی است، که فرکانس ارسالی دستگاه را بر عهده دارد.

RF : وظیفه این IC پردازش سیگنال های دریافتی و ارسالی مدار آنتن می باشد. در اثر خرابی، دستگاه به هیچ عنوان آنتن نخواهد داد.

V.C.O ولتاژ کنترل اسیلاتور : اسیلاتور وظیفه تولید کردن فرکانس تولیدی مورد نظر دستگاه را بر عهده دارد. در اثر خرابی، دستگاه به هیچ عنوان آنتن نخواهد داد.

WAIA (متالیزه) : منافذ بسیار کوچکی هستند که در سراسر برد گوشی قرار دارند و از اجزای داخلی گوشی به شمار می روند. این منافذ قطعات روی برد را با قطعات زیرین ارتباط می دهد و باعث ارتباط IC و مقاومت های اطراف می شود. ارتباط این قطعه با برد ممکن است در اثر ضربه یا رطوبت قطع شود.

امتیاز بده، تخفیف بگیر!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 7 =