نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ
دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق :77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب 44153186 شعبه شمال 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت ، ساختمان بنیامین ، پ 145، طبقه 5 ، واحد18 – مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

 دفتر مرکزی: 66097851
 مرکز تعمیرات: 66097859
 شعبه شرق :77978135
شعبه هفت تیر: 88836102
شعبه جنوب: 55300568
شعبه غرب 44153186
شعبه شمال 26721443
شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تنظیم دمای مناسب یخچال

فهرست مطالب

آموزش تنظیم دمای مناسب یخچال

پایین تر آوردن درجه یخچال در فصل گرم و بالا بردن آن در فصل سرد می تواند مناسب باشد. ولی برای اینکه دمای مناسب یخچال را داشته باشید کار های بیشتری باید انجام دهید که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

شماره های سخت و سرد

در صورتی که نمی خواهید مهمان های خود را دچار مسمویت غذایی کنید بهتر است مواظب باشید گوشتی که در قسمت سردکننده یخچال قرار داده اید خراب نشود. همچنین نمی خواهید انقدر دمای یخچال را پایین بیاورید تا سبزیجات تازه ای که خریده اید نیز یخ بزنند و خراب شوند.

دمای مناسب یخچال زیر راهنمای خوبی برای سالم نگه داشتن غذاست:

  • غذای تازه: بین ۰ تا ۴ درجه سانتیگراد
  • فریزر: نزدیک -۱۸ درجه
  • بخش سردکننده: / نزدیک ۰ درجه

اگر دمای مناسب یخچال را روی ۳ درجه سانتیگراد قرار دهید خیلی خوب خواهد بود، در این دما غذا منجمد نمی شود و در عین حال زیر ۴ درجه است.

استثنائات قاعده

برخی از میوه ها و سبزیجات در دمای بالای ۵ درجه سانتیگراد خیلی بهتر می مانند.  شاید نیاز باشد که باغداران و آشپز ها به این موارد ریز دقت داشته باشند اما برای مصرف کنندگان معمولی تنها کافیست که بداند کدام مواد غذایی را در کجای یخچال بگذارد تا از دمای مناسب یخچال استفاده کافی را برده باشد. یادگیری برخی از این قواعد خیلی آسان است، برای مثال میوه های گرمسیری در قسمت خوراکی های تازه ی یخچال زودتر خراب می شوند و بهتر است که آن ها را در قسمت های گرمتر قرار داد.

بیشتر یخچال ها قسمت های گرمتر دارند که یکی از آن ها قسمت لبنیات است. این قسمت اغلب در قسمت بالایی درب یخچال تعبیه شده است که دمایی تقریبا ۸ درجه سانتی گراد دارد. این دما مواد غذایی مانند کره و پنیر های نرم را آماده استفاده نگه می دارد.

ولی می توان این مواد غذایی را در بخش های سردتر هم قرار داد و در عوض سایر مواد غذایی مانند لوبیا سبز که نیاز به دمای بیشتر دارند در این قسمت قرار داد.

آیا باید دمای یخچال را زمانی که خراکی های تازه در آن گذاشته ام تغییر دهم؟

زمانی که دمای مناسب یخچال را تنظیم کرده اید نیازی نیست با تنظیمات بازی کنید. اگر یخچال کار خود را به درستی انجام دهد، دمای یخچال را سردتر کردن به این معنا نیست که یخچال زودتر سرد می شود؛ تنها اتفاقی که می افتد این است که خوراکی های شما سردتر می شوند.

باید متوجه شده باشید زمانی که مقداری خوراکی جدید که گرم است را در یخچال قرار می دهید کمپرسور آن شروع به کار کردن می کند تا آن ها را سرد کند. اگر این اتفاق نمی افتد برای مدتی درجه را پایین بیاورید اما نگذارید غذا خیلی سرد شود و درجه را به حالت مناسب آن برگردانید. اگر این اتفاق نمی افتد به یک سرویس کار بگوئید که کارکرد یخچال را چک کند. برای این کار می توانید با ما تماس بگیرید تا متخصصان ما در کمترین زمان ر محل حاضر شوند.

آیا باید دمای یخچال را از زمستان به تابستان یا برعکس تغییر دهم؟

بهتر است که این کار را انجام دهید. بهتر است که حواستان به کارکرد یخچال باشد و از یک دماسنچ برای این کار استفاده کنید، بخصوص در اوج زمستان و تابستان تا دمای مناسب برای یخچال را داشته باشید.

چرا غذا خراب می شود؟

زمانی که غذا دچار تغییرات فیزیکی یا شیمیایی می شوند خراب می شوند. تغییرات شیمایی مانند رسیدن میوه و یا فاسد شدن آن. تغییرات فیزیکی هم به مواردی مانند حمل و نقل ضعیف، له شدگی، در معرض سرما یا گرمای شدید قرار گرفتن گفته می شود.

آنزیم هایی در مواد خوراکی وجود دارد که در طول زمان باعث خراب شدن آن ها می شوند. اگر مواد خوراکی خام مانند گوشت و سبزیجات را دچار گرم شدن یا سرد شدن سریع و ناگهانی قرار دهید این آنزیم ها متوقف می شوند. با توجه به این موارد باید هر غذا را در قسمتی از یخچال قرار دهید، مثلا گوشت باید همیشه منجمد باشد.

نبرد باکتریایی

دمای پایین یخچال سرعت رشد باکتری ها را کم می کند. باکتری ها در دمای پایین کشته نمی شوند بلکه فقط سرعت رشدشان کم می شود. اگر غذایی که از قبل خراب شده است را در یخچال بگذارید قرار نیست موقع سرد شدن همانطوری بماند. همچنین همه ی باکتری ها زیر ۴ درجه متوقف نمی شوند. بعضی از غذا ها ریسک بالایی برای خراب شدن دارند. این غذا ها بهتر است در دمایی بالای دمای انجماد در یخچال قرار بگیرند.

خراب شدن ناگهانی

برخی از افراد در تنظیم دمای مناسب برای یخچال سهل انگاری می کنند و غذا در برخی مواد بصورت ناگهانی خراب می شود. این مورد بیشتر زمانی که غذا منجمد می شود اتفاق می افتد. برخی از سبزیجات و میوه های استوایی هم در صورت منجمد شدن تغییرات ظریفی می کنند. برای مثال کاهو که بیشتر آن را آب تشکیل می دهد خیلی راحت در دمای ۰ درجه یخ می زند و زمانی که یخش آب می شود هم به توده ای ژله مانند تبدیل می شود.

سایر خوراکی ها تا زمانی که خیلی سردتر نشوند منجمد نمی شوند. برخی از مواد بکار رفته در بستنی در دمای ۱۵- درجه سانتیگراد منجمد می شوند. درست است که شما دمای مناسب برای یخچال را در نظر می گیرید و حتی برخی از مواد غذایی را برای مدتی طولانی منجمد نگه می دارید ولی باز هم مواد غذایی را برای مدت طولانی در یخچال نگه ندارید.

اکسیداسیون

اکسیداسیون که خراب شدن با در معرض اکسیژن قرار گرفتن گفته می شود در دمای ۱۸- سرعت پائینی دارند. غذاهای چرب را می توان برای مدت کمتری در فریزر قرار داد چون چربی زودتر فاسد می شود.

امتیاز بده، تخفیف بگیر!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + سه =